Az ellentmondásos hatásnak egyrészt a „farkasmese-szindróma” lehet az oka: végtére is az összes importőr országot súlyos gazdasági, bel- és külpolitikai következményekkel fenyegető konfliktus az előző két alkalommal nem okozott számottevő gondokat. Másrészt pedig a három évvel ezelőtti „gázcsapelzárással” ellentétben ezúttal Moszkva nem váratlanul és nem is drasztikusan, hanem hosszú, sokoldalú PR-előkészítés után robbantotta ki a botrányt. Már az is furcsa volt, hogy Medvegyev elnök november 20-án a nyilvánosság előtt megparancsolta az egykori vezetői által magáncégekbe kimenekített, majd 2000-ben állami tulajdonba visszaterelt Gazprom vezérének: haladéktalanul hajtsa be az ukrán partner, a Naftogaz 2,4 milliárd dolláros adósságát. A vészjósló utasítás valójában aligha a Gazpromot már kilenc éve vaskézzel irányító, külföldi partnereivel híresen agresszív érdekérvényesítő technikákat alkalmazó Alekszej Millernek, Vlagyimir Putyin régi bizalmasának szólt, hiszen ő aztán Medvegyev nélkül is tudja a dolgát.
Az orosz elnök inkább az Ukrajnában évek óta – nem sok sikerrel – befolyásszerzésre törekvő nyugati világnak jelezte, hogy Moszkva képes az erő pozíciójából fellépni Kijevvel szemben. Erre már csak azért is szüksége volt (és van) a Kremlnek, mert az országnak a zuhanó kőolajárak nyomán drámaian csökkenő bevételei, az összeomlás szélén lavírozó rubel, az immár egy éve katasztrofális infláció, az orosz politikai és gazdasági elit kapkodó reagálása a pénzügyi válságra mind-mind alaposan megtépázta a Putyin nevével fémjelzett orosz államkapitalizmus presztízsét. Meg kellett mutatni minden-kinek, hogy Oroszország energetikai hatalma töretlen.
Erre néhány hete Vlagyimir Putyin már tett egy látványos, de akkor kudarcba fulladt kísérletet: a földgázexportáló országok képviselőinek oroszországi tanácskozásán afféle „földgáz OPEC” létrehozását javasolta, vállalva annak működési költségeit, és egy pompás pétervári épületet is felajánlva a leendő szervezetnek. Putyin még az árkartell kialakításának – a kőolajárhoz rögzített földgázár esetében közismerten életképtelen – ötletével is előállt. Amikor pedig a többi exportőr Putyin minden javaslatát elutasította, az orosz miniszterelnök dühödt beszédben 500 dolláros földgázárral fenyegette meg a világot.
Az ukrán Naftogazt és a kijevi politikai elitet megbízhatatlan, felelőtlen, sőt tolvaj színben feltüntető, hatalmas propagandakampány mögött persze nem csak geopolitikai motívumok húzódnak meg. A földgáznak a volt Szovjetunió utódállamaiban – Oroszországban is – fenntartott mesterségesen alacsony ára már valóban nem tartható. Az utóbbi évek nehezen követhető áremelési dömpingje érdekes módon Türkmenisztánból indult: a véres kezű diktátor, Szaparmurat Nyijazov röviddel 2006 decemberében bekövetkezett halála előtt jelezte, hogy a Gazpromnak 70-80 dollárért szállított „kék fűtőanyag” árát 100 dollárra emeli. Moszkvának ez még mindig kifizetődő volt, hiszen ezután is óriási felárral reexportálta a türkmén gázt.
Nyijazov utóda, Gurbanguli Berdimuhammedov azonban vérszemet kapott, és tovább srófolta az árat. Az Asgabatba siető Gazprom-küldöttség heves tárgyalások után, 2007. november 27-én kénytelen volt beleegyezni, hogy a következő év januárjától 100 helyett 130, 2008 júliusától pedig 150 dollárért vásárolja a türkmén földgázt. A diktátum elfogadását Millerék kőkemény feltételekhez kötötték: a türkmén vezetésnek vállalnia kellett, hogy az országban kitermelt teljes földgázmennyiséget a Gazpromnak adja el (miközben eredetileg a türkmén gázra épült volna az Oroszországtól független Nabucco vezeték egyébként is illuzórikus terve).
A 2007. őszi tárgyalások után Moszkvában úgy gondolták, hogy az árkülönbözetet majd továbbhárítják a végfelhasználóra, elsősorban a földgázszükségletét 70 százalékban az orosz szállításokkal kielégítő Ukrajnára. Egyrészt mert a kelet-ukrajnai nehézipar, az akkor még látványos GDP-növekedés motorja, sokban a gázexporttól függött.
Másrészt mert a 2006-ban Svájcban bejegyzett közvetítő cég, a RoszUkrEnergo, amelyet 50 százalékban a nemzetközi körözés alatt álló – a RoszUkrEnergo és a Gazprom közötti egyezmény aláírásán a Kremlben személyesen megjelent – Szemjon Mogiljevics által is fémjelzett cégek tulajdonolnak, éppen Kijevbe szállítja a türkmén–orosz földgázkeveréket. A közvetítő cég beiktatásával a Gazprom biztosította az ukrán fél számára még kifizethető árat. Ez már csak azért is méltánylandó szempont volt Moszkvában, mert a kelet-ukrajnai nehézipar zászlóshajóinak tekintélyes része részben vagy egészben orosz oligarchák tulajdonában van.
Az Ukrajnával fennálló nézeteltéréseket naponta többször is nemzetközi sajtóértekezleten a világ tudomására hozó Gazprom 2008 folyamán érdekes módon az összes többi volt szovjet tagköztársasággal meg tudott egyezni az orosz befolyásnak minden esetben alárendelt földgázárról. A feszültségekkel teli viszony ellenére a három balti állammal éppúgy hangos botrányok nélkül dűlőre jutottak, mint a hisztérikus Lukasenko fehérorosz elnökkel, aki a Beltranszgaz, a fehérorosz földgázszállító rendszer tulajdonjogának a felét is odaadta a kedvezményes árért. Mostantól fogva Minszk „a lengyel exportár mínusz tranzitdíj és exportvám” képlet alapján kapja az árut. A Moldovának ezer köbméter földgázért számlázott 190 dollár viszont éppúgy politikai okokkal magyarázható büntetés, mint a Grúziától megkövetelt 235 dollár. Eközben a Gazprom Moszkva kaukázusi szövetségesének, Örményországnak 110 dollárért is képes a „kék fűtőanyagot” exportálni. Kazahsztántól pedig elfogadta a tetemes tranzitdíjnövelés igényét – amiről Ukrajna esetében Alekszej Miller és csapata hallani sem akar.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.