Nem fűznek nagy reményeket a cseh EU-elnökséghez az uniós tagállamok kormányai. A közel-keleti konfliktus és a gazdasági válság kezelésének terhe egy kisméretű, az uniós diplomáciában újoncnak számító ország vállára került, amelynek államfője nyíltan, kormánya pedig óvatosan euroszkeptikus, és amely nemzetközi kérdésekben sokak számára elfogadhatatlan hévvel támogatja Washingtont. A prágai kormány ráadásul ingatag: Mirek Topolánek miniszterelnök éppen ma fogja bejelenteni kisebbségi kabinetje átalakítását.
Igaz persze, hogy a lassú víz partot mos elve alapján egy ilyen „lanyha válságkezelőtől” is várhatunk konkrét eredményeket. A cseh elnökségi prioritások között szerepelnek például az energiabiztonság javítását célzó lépések, az uniós jogalkotás csatornáiban pedig olyan fontos gazdasági tervezetek várakoznak, mint a biztosítói ágazat reformjáról szóló Solvency 2 csomag, vagy a hitelminősítők újraszabályozása és az áfarendszer korrekciója. Kérdés azonban, vajon a csehek a jelenlegi helyzetben találnak-e elegendő kompromisszumkészséget ezeknek a kérdéseknek a rendezéséhez.
Nem túlzás tehát azt találgatni, Prága helyett valójában ki fogja viselni az EU „nadrágját” a következő fél évben. Egyesek az Európai Bizottságra tippelnek, mások a német–brit–francia trióra. Mindenesetre valószínű, hogy gyengébb kezekben lesz a gyeplő, mint volt Nicolas Sarkozy „királysága” alatt. TG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.