Gyakorlati példával érzékeltetve e gazdaságpolitika természetét, olyan ez, mint amikor az autóvezető egyidejűleg lép a fékre és a gázpedálra: a jelentős üzemanyag-felhasználás és a mozdulatlanság borítékolható, és még szerencse, ha az autó nagyobb károsodás nélkül túléli ezt a beavatkozást. Ráadásul az adott helyzetben a hazai monetáris politika mozgástere más országokénál sokkal szűkebb, a fiskális politikából adódó gazdaságélénkítést pedig fél évtizedes kitekintésben jó lenne elfelejteni.
Ami a magyar monetáris politika gazdaságélénkítő lehetőségeit illeti, a pénzügyi krízis hazai történései mindenki számára világossá tették, hogy eladósodottságunk és legfőképpen a külső befektetői, hitelezői megítélésünk miatt a kamatok erőteljes és gyors ütemű csökkentése egyrészt a forint árfolyamát ronthatja drámaian, másrészt a külföldi hitelfelvételt szűkítheti látványosan. A kibontakozó gazdasági válságban még magas betéti kamatok esetében sem számíthatunk a lakossági megtakarítások érdemleges növekedésére, legfeljebb a lakosság eladósodási folyamata szelídül valamelyest. A mostani helyzetben tehát az itthoni kamatcsökkentésnek kényes, gondosan mérlegelendő korlátai vannak, így a gazdaság élénkítésében csak szerényebb szerepet játszhat.
Fiskális oldalról a gazdaságélénkítés lehetőségei még inkább korlátozottak, csak gesztus jellegűek lehetnek. Alapvetően azért, mert 2009-ben az államháztartás hiányának 3 százalék alá csökkentése mindent maga alá rendelő prioritás. A növekedésélénkítő, pontosabban a beindult visszaesés mérséklését célzó intézkedésekre alig nyílik lehetőség a tervezett hiány elérésének veszélyeztetése nélkül.
A költségvetés, az állami szerepvállalás nagyon szűkre szabott lehetőségei ellenére mind a kormányzat, mind az ellenzék részéről erős törekvés figyelhető meg az élénkítést szolgáló beavatkozásokra. Az 1400 milliárdos csomag bejelentését követően hetente látnak napvilágot újabb, döntően a hitelhez jutás lehetőségeit bővítő bejelentések. Bár meglehetősen homályosak az ígérethalmaz forrásai, de döntően átmeneti segítségről és átcsoportosított pénzekről van szó, a makrokereslet egészét igazából ezek nem bővítik, illetve a hitelek egy része áttételesen az államadósságot fogja növelni. Mindenekelőtt a foglalkoztatás visszaesését, a kis- és középvállalkozások megtartását szolgáló állami beavatkozás célszerűségével szemben sok kérdőjel, ellenvetés fogalmazódik meg. Ha az idén az export, a beruházás és a fogyasztás is csökken, mi értelme van a kisvállalkozói szféra jelenlegi pozíciója megtartásának, milyen vásárlóerő jelentkezik az így kikényszerített többlettermelés iránt? Ha pedig nincs többletkibocsátás, akkor mi az esélye a hitelek visszafizetésének?
Erősen vitatható továbbá az EU-pénzek átcsoportosítása is. A szélesebben értelmezett infrastruktúra fejlesztésére szánt összegeknek a vállalkozások megsegítésére történő átcsoportosítása kifejezetten ellentétes a válságból való kilábalás eddig alkalmazott törekvéseivel. A szándékolt intézkedés a szféra pénzügyi helyzetét átmenetileg javíthatja ugyan, de végső kihatásában inkább a krízis kedvezőtlen hatásait erősíti fel. A legfőbb probléma azonban az, hogy a több százmilliárdos támogatással, hitelnyújtással olyan, már most is versenyképtelen vállalkozásokat teszünk „lélegeztetőgépre”, amelyek a válság után aligha játszhatnak virulens szerepet a remélt fellendülésben. Az egyidejű megszorító és élénkítő gazdaságpolitika a politikai kommunikációban ugyan jól megfér egymás mellett, de a gyakorlati gazdaságpolitikában – azon túl, hogy „fából vaskarika” – nagy valószínűséggel nem szolgálja a magyar gazdaság válság utáni feltámadását, sokkal inkább a további vergődés rémképét vetíti előre.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.