BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érzékelik-e a vállalatok a fizetési fegyelem romlását?

Még hosszabb fizetési határidőket kérnek az ügyfelek, és gyakran ezeket sem tartják be, ha egyáltalán fizetnek – számoltak be lapunknak a cégvezetők, amikor arról kérdeztük őket, hogy a válság kapcsán érzékeltek-e valamilyen változást a partnereik fizetési moráljában. A késő bevételek miatt pedig gyakran nekik is növelniük kell a beszállítók felé vállalt fizetési határidőket. Ördögi kör.
2009.04.24., péntek 00:00

Csatlós Csilla, A követeléskezeléssel foglalkozó Direktinfo Kft. ügyvezető igazgatója

Nincs fegyelem

„Azt tapasztaljuk, hogy a késedelmes fizetésben a gazdasági válság csupán az esetek 25-30 százalékában játszik szerepet. Bár az utóbbi időben jelentősen nőtt a késedelmes teljesítések száma, ennek oka inkább a vállalkozások még mindig hanyag kinnlevőség-kezelési gyakorlata. Nincs fizetési fegyelem, a kibocsátott számlák 5-10 százaléka érkezik meg a vevőkhöz időben, de késedelmesen és szakszerűtlenül kezdik meg a követelések érvényesítését is. Ezt a legtöbben azzal is tetézik, hogy az új vevő fizetőképességét alig, a már meglévőkét szinte egyáltalán nem vizsgálják, pedig a leírási veszteségek 80 százalékát a régi partnerek okozzák. A válság hatásai a kinnlevőség-kezelés folyamatának a kiépítésével és pontos betartásával radikálisan csökkenthetők.”


Litvai János, A Mahart Duna-Cargo Kft. igazgatója

Kitolt határidők

„A vízi áruszállítás egy speciális terület, a szárazföldi fuvarozással ellentétben a hajózásban a pontos, rövid határidőre történő fizetés szokványos dolognak számít. Ennek oka részben az, hogy a számlák fizetési határideje a legtöbb esetben még az áru célkikötőbe érkezése előtt lejár, vagyis az áru kirakásának egyik feltétele lehet a fuvardíj előtte történő kifizetése. Azonban a gazdasági válság a megrendelésállomány esését okozza a vízi szállításban is, és a fuvardíjak ezzel párhuzamos, erőteljes csökkenését leszünk kénytelenek elszenvedni. A Mahart Duna-Cargo ezért költségcsökkentő intézkedéseket vezet be, s az áru- és pénzforgalom újbóli egyensúlyáig szerződéseinkben ideiglenesen növelnünk kell a beszállítók felé vállalt fizetési határidőket.”


Boda Andrea, A kávéforgalmazó Caffé Perté kereskedelmi igazgatója

Hiányzó őszinteség

„A fizetési morál a Caffé Perté ügyfelei körében is romlott. A késedelmes fizetés elharapódzása már 2008 második felében is érezhető volt. Sajnos mára az átutalásos ügyfeleink 90 százaléka késéssel fizet. Ennek ellenére mindent megteszünk, hogy ezt ne hárítsuk tovább. Szerencsére a forgalom 70 százaléka készpénzes, ezért nincs likviditási problémánk. A késedelmes fizetés a nagyobb vevőkre jellemzőbb, a magyarázat pedig a szokásos – nekik is tartoznak. Az adósok többnyire még határidő-módosítást sem kérnek. Jobb lenne pedig, ha őszintén beszámolnának a gondjaikról, hiszen ha kérnének, kapnának is haladékot. Ebben a helyzetben a cég a lehető legkevesebb átutalásos számlát bocsátja ki, ahol lehet, készpénzes fizetést kérünk.”


Kmetty József, A Kürt Zrt. vezérigazgatója

Elővigyázatosság

„Két főbb tevékenységünk van, az adatmentés, illetve az IT-biztonság és -tanácsadás. Előbbi esetében a visszanyert adatokat csak akkor adjuk át az ügyfeleinknek, ha már kifizették a számlát, így ebben az esetben nem beszélhetünk késedelmes fizetésről. Az IT-szolgáltatások terén azonban azt érzékeljük, hogy az ügyfelek jobban megfontolják, milyen szerződést kötnek, és hosszabb fizetési határidőkhöz ragaszkodnak mostanában. A nem kifizetett számláink terén nem tapasztaltunk különösebb változást, az állományuk ugyanazon a szinten áll, mint egy évvel ezelőtt. Ügyfeleink általában tőkeerős, nagyobb vállalatok, amelyeket kevésbé érintett a válság, valószínűleg tehát ennek is köszönhető, hogy nem tapasztalunk részükről fizetési nehézségeket.”


Bántó Károly, A klímatechnikával foglalkozó Genex Zrt. vezérigazgatója

Nemfizetés

„Alapvetően három különböző csoportba lehet sorolni az ügyfeleinket a fizetési moráljuk függvényében. Az első kategóriába a nagy multinacionális cégek tartoznak, amelyek nagyon hosszú, 40-60 napos fizetési határidővel dolgoznak, azt viszont általában egy-két napos pontossággal betartják. Most a válság kapcsán szembesültünk először azzal, hogy egy ilyen cég is több hetet csúszott a fizetéssel. A másik csoportba a nagyobb hazai beruházók tartoznak, akik szintén próbálnak hoszszabb határidőt kiharcolni maguknak, azonban sokszor előfordul, hogy valamilyen talált indokra hivatkozva végül csak késedelmesen fizetnek. A kisebb magyar cégek esetében pedig az a tapasztalatunk, hogy teljesen sztochasztikus, hogy a munka végén kiegyenlítik, vagy sem a számlájukat.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.