Az elmúlt hónapokban 40-60 százalékkal csökkent a vállalat-adásvételi tranzakciók száma Magyarországon. Tapasztalataink szerint a létrejött adásvételek jelentős része sem az a példaszerű, versenyeztetett értékesítés: nagy számban cserélnek gazdát a cégek egymástól függő helyzetben lévő felek – így például vevő és szállító vagy anyavállalat és helyi menedzsment – között, pusztán a két fél közötti tárgyalásokon, sokszor kényszermegoldásként. A klasszikus tranzakciók mintha eltűntek volna a színről.
A potenciális vevők jelentős része ma kétségtelenül mással van elfoglalva: alaptevékenységük stabilizálásán, a túlélésen dolgoznak, vagy csak nem jutnak hozzá a felvásárláshoz szükséges mértékű bankhitelhez. Ugyanakkor azok, akik az elmúlt években nem kifejezetten hitelből fedezték növekedésüket vagy fennmaradásukat, és kellő mennyiségű készpénzük van, ma aktívan keresik a megfelelő felvásárlási célpontokat. Egy vállalat-adásvételi ügyletekre összpontosító milánói konferencián már 2008 novemberében is szinte csak vevőkkel találkozhatott az ember, és az elsősorban Nyugat-Európából – talán az autó- és építőipar kivételével szinte minden iparágból – érkezett résztvevők közül sokan azóta is pásztázzák a terepet stratégiai célpontokat keresve. Érezhető, hogy jó páran közülük ma már a közepes méretű cégekre, így például kelet-európai lehetőségekre is odafigyelnek. Olyanok is, akik korábban – akkor még erőteljes banki támogatással – elsősorban az óriás ügyleteket kergették.
Az eladók azonban vonakodnak lépni, emögött elsősorban az árak jól érzékelhető csökkenése áll. A 2007–08-as tőzsdei és tőzsdén kívüli vállalatárazási szintek mélyen bevésődtek az emlékezetükbe, s ma – érthető módon – az eladói oldalon ülve rendkívül nehéz elfogadni, hogy a tavalyi korlátlan hitelkínálat és a vevők végtelen optimizmusa elmúlt, a vételi láz pedig megfontolt kereséssé szelídült.
A mai árszintek helyes megítéléséhez fontos tudni azonban, hogy a vállalatot értékelők a válság közepette sem csupán az aktuális problémákból indulnak ki. Különösen a cégadásvételek és a tőkebevonások esetében a cégértékelési számítások elsősorban a vállalatok középtávú kilátásaiból, valamint az azokat meghatározó termelési, fogyasztási és finanszírozási folyamatok várható alakulásából indulnak ki. Azaz a mai cégértékek csak akkor fognak lényegesen emelkedni, ha a következő két-három évre vonatkozó mai várakozásoknál sokkal kedvezőbbet hoz a jövő. A vállalateladási döntéseket éppen ezért ma is elsősorban üzleti, stratégiai szempontok alapján érdemes megfontolni, és nem szabad egyszerű időzítési kérdésként kezelni.
Kell-e jegelni tehát a korábbi terveket? Úgy gondolom, nem jegelni, hanem alaposan mérlegelni érdemes. A tőzsdén kereskedők számára alapszabály, hogy sohase a múltat nézd, sohase a veszteséged próbáld meg visszanyerni, hanem az aktuális lehetőségeid alapján dönts. Cégeladásnál ugyanígy érdemes eljárni.
A következő egy-másfél évben a piaci környezet legjobb esetben is csak normalizálódik, jelentős javulása elemzők szerint nem várható, ezért a vállalateladási tervek kapcsán ma is azt érdemes mérlegelni, hogyan érhetők el a tulajdonosok középtávú, személyes céljai. Fontos tudni, hogy vevők ma is vannak, és a stratégiailag értékes pozíciókért hajlandók fizetni is. És ugyanilyen fontos, hogy a korábbiaknál alacsonyabb árak mellett befolyt pénzt ma alacsonyabb árak mellett lehet elkölteni is – akár egy másik üzleti ötlet megvalósítására, akár a tőzsdén vagy az ingatlanpiacon. Ez igaz a tulajdonképpen részleges cégeladást jelentő tőkebevonásokra is, amelyek lehetőséget teremtenek a versenytársakat megelőző, kulcsfontosságú üzletfejlesztési lépésekre, vagy akár a versenytársak felvásárlására is.
A szerző a Concorde Vállalati Pénzügyek Kft. igazgatóhelyettese
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.