Átalakuló egészségügyünk és társadalmunk egyre újabb és újabb kihívások elé állítja a lakosságot. Egyrészt folyamatosan meg kell élni, hogy a megszokott közszolgáltatások elérhetősége csökken – térben, időben és pénzben egyaránt. Minden politikai ígérettel szemben egyértelműen látható, hogy a közszolgáltatások finanszírozására rendelkezésre álló források szűkülnek a jól ismert demográfiai, szociológiai és gazdasági folyamatok okán. A szolgáltatásnyújtásban a közfinanszírozás szerepe szükségszerűen egyre kisebb, s ez szakmailag jól tervezett és kivitelezett megvalósítás esetén is eleinte a kereslet, de adott mértéken túl már a szükségletek le nem fedésével jár.
Ezzel a tendenciával párhuzamosan az elbizonytalanodó és magára maradó lakos felszólítást kap, hogy felelősségteljes állampolgárként helyezze előtérbe az öngondoskodást, mind magára, mind családtagjaira vonatkozóan. A lakosság döntő többsége segítség, szervezett támogatás nélkül nem képes jól, hatékonyan ellátni ezt a feladatát, illetve élni a lehetőségeivel. Az önkéntes befizetéseken alapuló pénztári rendszer – különösen az egészségpénztárak – kialakulása nagyon fontos intézményi hátteret, segítséget jelentett a szükségletek kielégítésében, a szolgáltatási rendszerekben való eligazodásban.
Mit is jelent ez a segítség? A forrásgyűjtés szervezett módját:
1. formát ad a célhoz kötött előtakarékossági igényeknek és lehetőségnek, vagyis egy hagyományos megtakarítással szemben kifejezetten egészségcélú;
2. az adómentes munkáltatói befizetések mentén a munkavállalók egészségcélú költségeinek a fedezéséhez a munkáltató is hozzá tud járulni, ez fontos szempont a munkáltatói gondoskodás megerősítése szempontjából is;
3. mindezen folyamatokat a folyamatosan csökkenő közfinanszírozási keretek mellett az állam a lakossági teher átvállalását segítő adókedvezmény rendszerével támogatja.
A munkáltatók igyekeznek minél nagyobb nettó jövedelmet biztosítani dolgozóiknak a rendelkezésre álló pénzügyi kereteken belül. Az adómentesen adható juttatások szabályainak megváltozása esetén átalakítják juttatási rendszerüket. Ez – a munkáltatói tagdíj-hozzájárulás közterhektől való függése – olyannyira meghatározó, hogy a pénzügyi preferenciák nagyobb mértékű csökkenése akár a munkáltatói támogatások teljes megszűnéséhez is vezethet. Ugyanakkor a munkavállalók attitűdjeinek vizsgálata alapján szembeötlő, hogy nagyon nagyra értékelik az egészségcélú juttatásokat. A szolgáltatásvásárlás szervezett módja:
1. orientálja a tagságot az egészségcélú szolgáltatások felé, ezzel mintegy aktív igénymenedzsmentet végez, amely nagyban segítheti az egészségtudatos magatartásformák terjedését, megerősödését;
2. a pénztár szerződött szolgáltatói kört ajánl ki a tagok számára, amellyel
a) információt biztosít az egyes szolgáltatók által nyújtott szolgáltatásokról, azok elérhetőségéről,
b) egyfajta előminősítést, garanciális elemet is hordoz a vásárolt szolgáltatás minőségével kapcsolatosan,
c) a pénztári szerződések alapján igénybe vett szolgáltatásokhoz sok esetben alacsonyabb (kedvezményes) áron juthat hozzá a tag;
3. transzparenciát biztosít a szolgáltatásvásárlásban, hiszen egyértelmű viszonyokat teremt – a pénztári befizetések terhére csak számla ellenében nyújtott szolgáltatások számolhatók el.
A fentieket áttekintve megállapítható, hogy az egészségpénztárak működése egyaránt támogat minden olyan általános és közkeletű egészségpolitikai célkitűzést, amelyet az elmúlt évtizedekben az aktuális kormányoktól függetlenül, tartósan megfogalmazott mind a szakma, mind az egészségpolitika, úgymint:
1. az egészségcélú források bővítése, ellenőrzött forrásbevonás (különösen fontos, hogy nemcsak a lakosság, hanem a munkáltatói oldal bevonásával is);
2. az egészségmegőrzés fontosságnak erősítése, az egészségmegőrző magatartásformák támogatása;
3. a minőségi szolgáltatásvásárlás biztosítása az egészségügyben;
4. a paraszolvencia és a szürkegazdaság viszszaszorítása;
5. a lakosság biztonságérzetének, „fogyasztásvédelmének” erősítése.
Mindezek alapján érthetetlen ennek a működő és fejlődésre érett rendszernek a jogszabályi úton történő ellehetetlenítésére tett kísérlet. Az adóterhek drasztikus megemelése egyértelműen a rendszer kiürüléséhez vezet. A munkáltatói oldal meghatározó szereplője az egészségpénztári befizetéseknek. Miután a foglalkoztatók oldaláról tehervállalás növekedése nem várható, így a legjobb esetben is a befizetések megfelezésére kerülhet sor – vagyis a jelenlegi ráfordításokat osztja meg a munkáltató a pénztári befizetés és annak adóvonzatai között. A dolog pszichológiáját nézve ez persze csak elvi lehetőség, hiszen kevés munkáltató vállalja fel azt a konfliktust, hogy költségei változatlan szinten tartása mellett csökken munkavállalóinak a juttatása, és ezzel párhuzamosan nő az elégedetlenségük. Ilyen jellegű döntések meghozatalához minimálisan látható költségcsökkenést kell tudni realizálniuk a munkáltatóknak, hogy érdekük fűződjön a kapcsolódó konfliktus felvállalásához.
Vajon milyen érdekek mentén értelmezhető jó döntésnek egy olyan szabályozás, amely:
- csökkenti az egészségcélú felhasználások forrásait (és ezzel párhuzamosan a munkavállalók jövedelmét is),
- növeli a lakosság terheit és/vagy csökkenti az egészségcélú szolgáltatás igénybevételét,
- kiengedi/kiűzi a munkáltatókat az egészségcélú gondoskodásban vállalt szerepből,
- kiüresít egy kialakult intézmény- és szolgáltatásrendszert,
- a fentiek okán nem jár érdemi költségvetési bevételnövekedéssel?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.