A fogyasztói trendek a távközlésben és az infokommunikációban sokszor hoznak váratlan fordulatokat, ezekhez a szolgáltatóknak alkalmazkodni kell. 2009-ben ráadásul úgy kellett fejlesztéseket elindítani és új irányokat kijelölni, hogy az ügyfelek számos területen visszafogták kiadásaikat. Ennek megvolt az előnye is: rávilágított arra, mi az, amitől leginkább hajlandók megválni. Ez pedig a hangalapú szolgáltatások igénybevétele, amellyel szemben a vezetékes vagy mobilinternetet részesítik előnyben. Egyértelmű jelzés volt ez arról, hogy a fogyasztói preferenciák változóban vannak.
Milyen utat jelöl ki ez a változás a szolgáltatóknak? Új területeken kell megjelenni, értéknövelt szolgáltatásokat kell nyújtani! Merész váltásoknak lehetünk tanúi a nemzetközi színtéren: a gyártók kezdenek szolgáltatni, a szolgáltatók kezdenek termékeket fejleszteni – sokféle kombináció lehetséges. A Magyar Telekom már évekkel ezelőtt megvetette a lábát a tartalomszolgáltatás, majd a televíziózás piacán, és a jövőben újabb területeken, így az egészségügyi, a biztonsági és az energiaszolgáltatásokban épít ki pozíciókat. A lényeg az infokommunikációs kompetenciák és szinergiák minél teljesebb kiaknázása.
A távközlési, informatikai, média- és szórakoztatóipari piacok az üzleti megfontolások és a technológia fejlődése nyomán mindinkább egybeolvadnak. Ez a konvergencia teszi lehetővé, hogy különböző szolgáltatásokat többféle platformon és hozzáférésen keresztül érjünk el és használjunk. A lehetőség már adott, a tendencia széles körű érvényesülésének azonban feltétele a fogyasztók nyitottsága.
Azt tapasztaljuk, hogy az ügyféligények követik az újdonságokat. Az emberek látják és érzékelik, hogy életük kényelmesebbé, biztonságosabbá, sőt szórakoztatóbbá válik, így egyre többen értékelik és használják az újonnan elérhetővé váló szolgáltatásokat. Ezt jól jelzi, hogy a mobilinternetezők száma jelentősen, 70 százalékkal nőtt 2009-ben.
Természetesen van még hova fejlődni: a kutatások szerint komoly generációs és földrajzi szakadék érzékelhető az internet- és számítógép-használatban, jelentős a különbség a nagyvárosok és a vidék, valamint a fiatalok és az idősebbek között. Ezzel párhuzamosan viszont egyértelmű tendencia, hogy a széles sávú adatforgalom fogyasztói alapelvárás lesz.
A növekvő igények kiszolgálása érdekében ezért újabb váltásra kell készülnünk. Új generációs vezetékes és mobilhálózatra (LTE) van szükség ahhoz, hogy kiteljesedjenek az infokommunikáció lehetőségei. Ebben az irányban már túl vagyunk az első lépéseken. Öt éven belül 1,2 millió háztartást ér el az új optikai és kábelhálózatunk, az LTE pedig várhatóan 2012-től dominálja igazán a piacot. A Magyar Telekom a jövőben teljesen internetalapú (all-IP) szolgáltatóvá alakulva alkalmazkodhat az új trendekhez. Az én vízióm az, hogy közeledik az idő, amikor a világ tele lesz olyan ember-ember, ember-eszköz viszonyokkal, amelyeket most még elképzelni sem tudunk.
Az infokommunikációs iparág kiemelt szerepet játszik a válság leküzdésében, hiszen a gazdaság motorjaként javítja a hatékonyságot és növeli a foglalkoztatottságot – különösen most, amikor más meghatározó iparágak visszafogják beruházásaikat. A szektor erőfeszítései azonban önmagukban nem elegendők a gazdaság felpörgetéséhez, ha bizonytalan marad a gazdasági környezet és nem változnak a keresleti oldalon tapasztalható hiányosságok. Ezért sürgető ez utóbbiak elhárítása az információs társadalom fejlődése és Magyarország digitális felzárkóztatása érdekében, ami csak az állam, a piac és a civil szereplők együttműködésével valósulhat meg.
A szerző a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.