A termékdíjnak a magyarországi hulladékgazdálkodásban mára csak marginális szerepe maradt, holott a 15 éve megalkotott törvény célja a hulladékhasznosítás állami támogatásához szükséges források megteremtése volt. A hazai szabályozás azonban időközben átvette az Európai Unió gyártói felelősséget szabályozó direktíváit, amelyek előírták, hogy a termelők kötelesek az érintett termékeikből (csomagolás, elektronikai berendezések, elemek és akkumulátorok, gumiabroncsok stb.) keletkező hulladékokat újrahasznosítani (egyénileg vagy hulladékhasznosítási szolgáltatásokat rendelő úgynevezett koordináló szervezetek segítségével). Magyarországon a hulladék szelektív gyűjtését és hasznosítását jelenleg szinte kizárólag e koordinálók finanszírozzák, évente összesen körülbelül 15 milliárd forintból.
Káros párhuzamosságot szült ugyanakkor, hogy a hulladék hasznosítását biztosító gyártói felelősség rendszerével egyidejűleg tovább élt hazánkban a termékdíjas szabályozás is. Ennek hulladékgazdálkodási szerepe egyedül az maradt, hogy az érintetteket a termékdíjnál alacsonyabb díjakkal működő koordinálókhoz való csatlakozásra ösztönözze. Ugyanakkor a termékdíjtörvénnyel a környezetvédelmi szempontból kedvezőtlen termékfajták forgalmazását nem sikerült visszaszorítani, ráadásul a koordinálókhoz nem csatlakozó, ehelyett termékdíjat fizető társaságok nem teljesítik hulladékhasznosítási kötelezettségüket. A termékdíj mára gyakorlatilag csak a központi költségvetés bevételéül szolgál (2009-ben ez az összeg 29 milliárd forint volt).
A Deloitte Zrt. által nemrég kormányzati megbízásra, több mint 1500 érintett mikro-, kis-, közép- és nagyvállalat telefonos és személyes megkérdezésével elvégzett felmérés eredményei azonban ennél is messzebbre mutatnak. A válaszadó vállalatok többsége a tényleges befizetéseknél sokkalta irritálóbb elemnek tartja a jelenlegi szabályozásban a jogszabály által elvárt, a fizetési kötelezettségek teljesítéséhez szükséges, sokszor alig teljesíthető nyilvántartási, regisztrációs és egyéb adminisztrációs tevékenységek költségeit.
A termékdíjhoz kapcsolódó adminisztráció cégeket terhelő költsége a Deloitte becslései szerint évente 47 milliárd forint – természetesen a termékdíj-befizetéseken felül. E költség jelentős szeletét, akár 32 milliárdot le lehetne faragni, ezzel egyidejűleg a Magyarországon működő vállalatoknál hagyni a jelenlegi szabályozás radikális átalakításával, ha a jogalkotó megszabadítaná a vállalkozásokat azoktól az adminisztratív terhektől, amelyek kizárólag e jogszabályi kötelezettségnek való megfelelés érdekében merülnek fel a cégeknél.
Pusztán a rendszer költségeiből is egyértelmű, hogy a szabályozás átalakítása és megújítása szükséges. Mindenképpen célszerű lenne tehát az átalakítás vezérelvévé tenni az adminisztratív terhek csökkentését, hiszen a túlzott, adminisztratív jellegű teher a vállalkozások gazdasági eredményeit rontja, működésüket nehezíti. E teher csökkentése véleményem szerint minden esetben szükséges, amikor az az állam egymást átfedő elvárásainak vagy felesleges igényeinek a megszüntetésével lehetséges, a szabályozás végső céljának sérelme nélkül. Ilyen racionalizálást, egyszerűsítést eredményezhetne a szükséges bevallások számának csökkentése, a párhuzamos előírások megszüntetése.
Külön kiemelendő az érintett vállalati kör szűkítésében rejlő lehetőség. A jelenleg a VPOP-nál regisztrált negyvenezer társaság legnagyobb része a csomagolások termékdíja által érintett. Statisztikai adatok alapján a csomagoláskibocsátás 85 százalékáért a kötelezettek 10 százaléka (pl. italgyártók, áruházláncok) felel, mégis valamennyi kötelezettre azonos szabályok vonatkoznak. Véleményem szerint a fenti aránytalanság kezelésében hatalmas lehetőségek rejlenek. Például átalánydíj bevezetésével az igazolhatóan (VPOP vagy független fél által rendszeresen hitelesített) kis kibocsátók terhei jelentősen csökkenthetők lennének. További ésszerűsítést jelenthetne a kereskedelmi és az újrahasználható szállítási csomagolásokra vonatkozó szabályok teljes újragondolása, valamint egyéb adminisztrációs kötelezettségeknek, például az alkalmazandó kódok számának számlán való feltüntetési kötelezettségnek a csökkentése.
A javasolt radikális változások természetesen az állami bevételek csökkenését is eredményezhetik. Ugyanakkor az állam által elvárt (termékdíj)bevétel szerintem adóátcsoportosítással, a termékdíjénál sokkal kisebb és egyszerűbb adminisztráció mellett is beszedhető lenne.
Az átalakítás másik szükséges célja a hulladékhasznosítás elszámolási rendszerének átláthatóbbá tétele, a hasznosítási teljesítmény növelése. Ennek keretében alapvető fontosságú lenne, hogy a hulladékkezelők hasznosítási teljesítményét is legalább olyan alaposan ellenőrizzék a hatóságok, ahogyan a kötelezettek bevallásait. Másfelől a koordinálók között kialakult verseny szabályozása is alapvető fontosságú. Jelenleg az európai szabályozás szellemével ellentétesen számos olyan koordináló működik, melyet nem a gyártók, hanem a hulladékhasznosítók alapítottak.
Elvileg nem kizárt, hogy – mint az eddig nyilvánosságra került kormányzati elképzelésekben szerepel – egy állami szerv is képes ellátni a hulladék hasznosításának koordinációját. Jelenleg azonban nem látszik körvonalazódni garancia arra vonatkozóan, hogy a hasznosítói elszámolási rendszer ellenőrzésének égető hiányosságait hogyan lenne képes orvosolni egy olyan állami szervezet, amely megrendelőként a minél nagyobb hasznosítási teljesítményben közvetlenül érdekelt.
A szerző a Deloitte Zrt. környezetvédelmi tanácsadás üzletágának vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.