Ez hat éve nem sikerül – szoktuk mondani. Ám valójában a magyar költségvetési deficit a rendszerváltás óta folyamatosan e limit felett tartózkodik, de ez csak EU-s csatlakozásunk óta számít kötelezettségszegésnek.
Másodsorban azonban a 2011-es büdzsé azzal is jó eséllyel bekerülhet a gazdaságtörténeti könyvekbe, hogy a kormány milyen eszközökkel szorította le a kívánatos összegre a deficitet. Tagadhatatlan: nem kell különösebben éles szeműnek lenni ahhoz, hogy lássuk, nyár óta egészen másképpen forog a gazdaságpolitikát „csinálók” agya. Az utóbbi hónapokban még a felkészültebbek is kapkodhatták a fejüket: több százmilliárd forintos különadók, visszatérésre – hát, hogy is fogalmazzunk – ösztökélt nyugdíjkasszatagok, ugyanakkor csökkenő terhelés a családokon, az átlagosnál jobban keresőkön, a kisebb cégeken.
Miközben e kormányzati lépések körül sokszor már-már szó szerint lángoltak a viták, úgy futunk neki a 2011-es évnek, hogy az államkassza és az egész magyar gazdaság sorsát alapvetően befolyásoló két tényező alakulása csak az év folyamán derülhet ki. Az egyik: valójában hányan térnek vissza a második pillérből, ennek hatására mennyivel csökken az államadósság és a költségvetés finanszírozási igénye. A másik: mit tartalmaz az a reformcsomag, amely a nemzetgazdasági tárcánál a hírek szerint február végére készül el.
A kormány eddigi tevékenységével kapcsolatos legerősebb kifogás az volt, hogy alig nyúltak hozzá a költségvetés kiadási oldalához. Amennyiben a tél vége valódi reformokat hoz, ezt a régóta húzódó feladatot is kipipáltuk. És ha valóban megindulunk felfelé, idővel a valós és vélt sérelmek is „tavalyi hónak” tűnhetnek…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.