A magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakításának elsődleges célja az államháztartás egyensúlyának javítása, és számítások szerint az átadásra kerülő vagyontömeg már a 2011-es évi költségvetés egyenlegét pozitív tartományba billentheti. A kormány egyértelművé tette: kiemelt cél az állam vagyonának gyarapítása mind értékben, mind mennyiségben. A külföldi befektetők pedig szorosan nyomon követik a kormány gazdaságpolitikai lépéseit, az államháztartási egyensúly, illetve a gazdaság fejlesztése irányában tett erőfeszítéseit. Ebben a helyzetben kiemelten fontos az előzetesen meghatározott határidők betartása, mert ez maga a hitelesség, és hatással van többek között a forint árfolyamára is.
A nyugdíjpénztári vagyonátadás kapcsán a főbb határidők rögzítettek, a megvalósítás mikéntje azonban egyelőre számos kérdést vet fel, pedig a szabályok hiánya nagymértékben befolyásolhatja az akció sikeres lebonyolítását és ezzel együtt a hazai és nemzetközi megítélését is. A pénzügyi szektor szereplőinek mindent el kell követniük azért, hogy az átadás zökkenőmentesen menjen végbe. Ám a pénztártagok állami nyugdíjrendszerbe való visszalépésének és az általuk összegyűjtött vagyon átadásának folyamata kapcsán számos olyan kérdés vetődik fel, amelyekre a hatályos törvények nem vagy csak ellentmondásosan adnak választ. Ezek egy része hatásában túlmutat egy-egy pénztáron, és akár a pénzpiacokon vagy az államháztartásban is érzékelteti nem feltétlenül pozitív hatását. Az egyik ilyen kiemelt kérdéskör a portfólióelemek átadásának szabályozása, hiszen egyelőre nincs pontosan meghatározva, hogy a letétkezelőktől elinduló eszközök transzferének ki lesz a jogosultja, illetve hogyan és milyen felhatalmazások, szerződések alapján történik ez meg. Az is kérdéses, hogy a 2011. május 31-i fordulónapot követően elszámolandó tételek (pl. forwardok, lekötött betétek, díjak, osztalékok) átadása miként valósulhat meg.
Elvileg több megoldás is lehetséges. Az ÁKK megbízhat egy letétkezelőt, amely ideiglenesen kezeli a portfóliót, ám ennek pályáztatása és kiválasztása valószínűleg nem bonyolítható le a törvény által szabott szűkös határidőn belül, különösen, hogy a letétkezelők közti átadás időigényével is számolni kell. A másik lehetőség, hogy a Keler veszi át ezt a feladatot, de számos külföldi eszköz tekintetében ennek nincsenek meg a szerződéses feltételei, vagyis technikailag nem biztos, hogy határidőre képes lesz valamennyi papírt átvenni. Talán a legkézenfekvőbb megoldás – az előbb említett elszámolandó tételek kérdéskörét is megnyugtatóan kezelni képes alternatíva – az lehet, hogy az ÁKK a viszszalépők portfóliójának kezelésére a meglévő szerződés bázisán köt szerződést a jelenlegi letétkezelőkkel. Ezzel párhuzamosan pedig előkészíthető bármely más megoldás is úgy, hogy ekkor már a törvényi határidő kötöttségének nem kell kompromisszumos megoldáshoz vezetnie. Ennek előkészítése és lebonyolítása minden más megoldáshoz képest viszonylag gyorsan és egyszerűen megtehető, és magában hordozza a letétkezelőktől eddig is elvárt jó gazda gondosságát.
További kérdés, hogy mi lesz a sorsa az átadásra kerülő vagyonnak: a hírek szerint ennek egy részét, elsősorban a stratégiainak minősített magyar vállalatok részvényeit az állam hosszú távon is meg kívánja tartani. Ezek kezelése az ügyfél, jelen esetben a magyar állam érdekében ugyancsak kiemelten fontos, a vagyon megőrzését és gyarapítását szolgáló feladat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.