Hoffmann Márta piackutató szakember a Világgazdaságban megjelent interjújában (Jön a neuronmarketing, VG, 2011. március 10.) a szektor válságra adott reakcióiról számolt be. Az interjúban számos fontos dologról esik szó, néhány ponton azonban nagyon különbözik a véleményünk.
Hoffmann összefoglalóan a piackutatási szektor stagnálásaként jellemzi az elmúlt négy-öt évet: „A szakosodott cégek ugyan egy kicsit elaludtak azzal, hogy hagyták, az ügyfelek a saját szakállukra kezdjenek kutatgatni ezen eszközök felhasználásával, most rajtuk van a sor, hogy újabbnál újabb professzionális piackutató termékeket fejlesszenek ki ezekre a platformokra.” Megítélése szerint tehát a piackutatóknak össze kell kapniuk magukat, hogy felvegyék a kesztyűt néhány új trend jelentette kihívással. Hoffmann szerint a kutatók épp hogy egy kicsit nem figyeltek oda, és az ügyfelek önállósították magukat, saját kutatásokba vágtak bele – aláásva ezzel a szakmai színvonalat.
Ezzel szemben – véleményem szerint – a piackutatóknak nem vissza kell hódítaniuk az adatfelvételt, hiszen erre épp annyi lehetőségük van, mint a televíziónak, hogy a közösségi médiától visszahódítsa az információáramlást. Az írástudók rétegének szélesedése éppen hogy nem negatív folyamat, hanem a lehető legpozitívabb. A piackutatóknak nem azon kellene bánkódniuk, hogy az ügyfelek maguk is „kutatgatnak”, hanem örülniük kell ezen kreatív folyamatnak, továbbá a szakmai színvonal biztosítására olyan kiegészítő szolgáltatásokat nyújtaniuk, amelyek által végeredményben az egyedi igényeket hatékonyabban kielégítő kutatási partnerségek születhetnek meg.
Az interjú legfurcsább „érdekessége” számomra a fenti paradigmaváltáshoz való negatív viszony. Hoffmann szerint „csak” elaludtak a piackutatók, holott ennél jóval komolyabb és a jövő horizontját alapvetően befolyásoló folyamat zajlik: a piackutatás közegét jelentő társadalom és gazdaság egymáshoz való viszonya ugyanis változóban van, a kommunikáció és az információk terjedése folyamatosan gyorsul. Mi sem bizonyítja jobban a nagy piackutatók adaptációs deficitjét, mint az, hogy egyik legjelesebb képviselőjük „elalvásként” éli meg és interpretálja ezt az átalakulást.
Hoffmann három új trendet azonosít: az üzleti stratégiák és a kommunikáció finomhangolását támogató kisebb fontossággal bíró kutatások visszaszorulását, a „csináld magad” hozzáállás megerősödését és a piackutatók közötti komoly árversenyt. Ezek olyan jelentős változások, hogy – igaz, a piac egy másik szegmenséből nézve – a piackutatás funkcióváltásának és a szektor teljes átstrukturálódásának egyértelmű jeleinek látszanak. Valójában a „szakmának” ugyanis nem néhány új trenddel kell megbirkózni, hanem egy új korszak kihívásaira kell reagálni.
Az elmúlt két évtizedben a piackutatók a kiszolgáláson keresztül tanították, szocializálták is a gazdasági élet szereplőit. A megrendelők számos esetben azt láthatták, hogy a logisztikán és a technikán van a hangsúly a módszertan helyett. A képzettebb és tapasztaltabb ügyfelek – a felgyorsult kommunikációs eszközök által támogatva – úgy érezhetik, korábban sok esetben olyan szolgáltatásért fizettek, amit ma már „házon belül” is elvégezhetnek. Másrészt egyre több az olyan egyedi kutatási igény, amelyre nem ad választ a bevett kutatási módszertanok egyike sem, nem vonható össze más kutatásokkal. A kielégítetlen igények szaporodnak, és előbb-utóbb érdemesnek tűnhet saját eszközökkel végezhető, a saját igényeket megértő, ezért azokat nagyobb valószínűséggel kielégíteni képes „saját szakállra végzett kutatgatásokba” fogni.
Hoffmann a kihívásokra adott kívánatos választ a technikai eszközök és a mérési technikák továbbfejlesztésében látja, kiemelve az érzelmi-fiziológiai reakciómérő technikákat. Különösen fontos hangsúlyozni, hogy a technikai-műszaki nem a fejlődés egyetlen iránya. Ma az egyéni válaszadókon és fogyasztókon keresztül hálózatok és közösségek gondolkodnak, válaszolnak és vásárolnak. Legalább ennyire fontos a piac- és véleménykutatás hálózati-közösségi működéshez igazítása – olyannyira, hogy ha esetleg ez elmarad, úgy egyszer csak semmire nem lehetne majd használni az új technikákat.
A piackutatóknak nem elég „megjelenni” a közösségi hálókon és „elemezni az itt megjelent tartalmakat”, hanem át kell venni, integrálni kell a közösségi hálók működési elvét. Például le kell számolni a materiális ösztönzéssel, és a válaszadókat értékalapon kell összekötni egymással és a megrendelőkkel. A kutatásban részt vevők elfogadják, hogy válaszaikért nem ők kapnak pénzt vagy ajándékot, hanem az általuk fontosnak és támogatandónak tartott társadalmi probléma, kiemelt társadalmi ügy részesül támogatásban. A kutatás megrendelői pedig elfogadják, hogy a válaszadók elkötelezettségéből eredő minőségi adatokért cserébe a válaszolókat motiváló céllal harmonizáló projektet támogatnak.
A biciklimárkák ismertségéről és megítéléséről szóló piackutatás például elvégezhető a Critical Mass Facebook-csoportjának és más online bringás közösségek tagjaival, akik a kutatásban való részvétellel ahhoz járulnak hozzá, hogy valamelyik kerékpárút-hálózat fejlesztési projektje vagy valamilyen kerékpáros innováció több százezer forintos támogatásban részesüljön.
Nem felébredésre, a korábbi működési mód folytatására, hanem innovációra van szükség a piackutatásban ahhoz, hogy a piackutatás funkciója megmaradjon – és az elkerülhetetlen technikai-műszaki újításon túl különösen társadalmi innovációra. Amennyiben a nagy megvalósító erővel rendelkező nagyok „csak” felébredésben gondolkoznak, és kimaradnak a nem műszaki-technológiai piackutatási innovációból, lassabb és rosszabb eredmények várhatók az adaptációban.
A szerző a Kutatólabor – Kreater Társadalmi Innovációs Labor ügyvezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.