A bankokkal hónapok óta tartó egyeztetés után ugyanis a kormány a megállapodás előtti utolsó pillanatban rukkolt elő merőben új javaslatokkal, ahogy tette ezt eddig számos törvény – többek között az új alkotmány – végszavazása előtt is. Az ilyesfajta ötletelés a jogalkotásban sem javítja a végeredmény minőségét, ebben az esetben viszont kifejezetten káros gazdasági következményei lehetnek.
Önmagában azzal semmi gond nincs, sőt kifejezetten üdvözlendő, ha az állam a makrogazdaság stabilitása vagy a fogyasztók védelme érdekében beavatkozik, és keretek közé szorítja a piaci szereplők profitorientált tevékenységét.
A mostani mentőcsomagra sem lett volna például szükség, ha a szabályozó korábban nem mulasztotta volna el ezt a feladatát. Az azonban egyáltalán nem mindegy, miként teszi ezt. Ha a várható következmények felmérése nélkül, önkényesen és túlzott mértékben lép fel, akkor az könnyen kontraproduktívvá válhat: jól mutatja ezt a bankadó negatív hatása a hitelezésre.
Az optimális megoldás megtalálása nem könnyű feladat. Eddig úgy tűnt, a bankokkal folytatott tárgyalásokon sikerül olyan egyezségre jutni, amely nem veszélyezteti a piaci stabilitást, mindhárom érintett szereplő – a hitelezők, az adósok és az állam – egyaránt kiveszi a részét belőle, és a jövőbeni növekedéshez kulcsfontosságú hitelezés is új erőre kaphat. A hírek szerint ezt a kényes egyensúlyt borította fel a kormány hirtelen új elemekkel: például az ideiglenes bankadó meghosszabbításával, erősebb forintárfolyam rögzítésével vagy az árverezések további szigorításával.
Kérdés, hogy a küszöbönálló görög adósságátütemezés következményeivel hamarosan szembesülni kénytelen európai anyabankok vajon miként reagálnak majd az újabb meglepetésre. Van egy tippem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.