A demokráciák notóriusan gyengék, ha olyan alkukat kell produkálniuk, amelyek középtávnál hosszabb politikai kötelezettségvállalást tennének szükségessé. Ennek következményei felnagyították a válságot, és ködössé tették a kivezető utat.
Tekintsünk például az Egyesült Államokra, ahol a politikusok arról vitatkoznak, miként kellene megelőzni a W alakú recesszió második visszaesését, miként lehetne reaktiválni a gazdaságot, és miként csökkenthetnék a munkanélküliséget, amely beragadt a 9 százalékos szint felett. Az amerikai gazdaságnak rövid távon szüksége van a fiskális ösztönzés második fordulójára, hogy kompenzálni lehessen a magánkereslet alacsony szintjét.
Ezzel együtt elengedhetetlen egy hiteles, hosszú távra szóló fiskális konszolidációs program kimunkálása. Legyen bármennyire kifinomult ez a „költs most, fogj vissza később” megközelítés, a végrehajtását szemlátomást lehetetlenné teszi, hogy
hiányzik egy mechanizmus, amellyel Barack Obama elnök
hitelesen elkötelezhetné magát vagy valamely későbbi kormányzatot a fiskális megszorítások mellett. Emiatt bármely ösztönző csomagnak a puszta említése egyenlő lenne azzal a felhívással, hogy a jobboldal a „fiskális felelőtlenség” vádjával csapjon le a demokrata kormányzatra. Ennek eredménye a mostani fiskális politika, amely inkább súlyosbítja, semmint enyhíti Amerika gazdasági bajait.
Európában a probléma még kiélezettebb. Azért, hogy megnyerjék a pénzügyi piacok bizalmát, egyik országot a másik után kényszerítik kontraproduktív gazdaságpolitikai szigor követésére, ami egyébként a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Központi Bank támogatásának az ára. A kemény fiskális megszorításokkal, a privatizá-cióval és egyéb szerkezeti reformokkal – amilyeneket például Görögországnak vállalnia kellett – még nagyobb munkanélküliséget és mélyebb recessziót kockáztatnak. A változatlanul magas hozamfelárak egyik oka márpedig éppen az, hogy a bajba került európai államok növekedési kilátásai oly gyengék.
Egy lehetséges megoldás körvonalait itt sem nehéz meglátni. Az euróövezet erősebb államainak lehetővé kellene tenniük a hozamfelárak szűkítését, mégpedig úgy, hogy garantálják az újonnan képződő adósságot, például eurókötvények kibocsátásával. A leginkább eladósodott államoknak cserébe többéves programot kellene vállalniuk intézményeik átszervezésére és a versenyképességük javítására. Mindezek olyan reformok, amelyek csak középtávon túl hozhatnak eredményt. Ehhez hiteles kötelezettségvállalásra lenne szükség, amely egy jövőbeni akciót ígér valami mostaniért cserébe. Érthető, ha a német politikusok és szavazóik kételkednek abban, vajon lehet-e a jövőbeni görög, ír vagy portugál politikusokra számítani a mostaniak által vállalandó kötelezettségek betartásában. Itt van az az áthághatatlan akadály, amely miatt az euróövezet megreked a hatalmas adósságok és a megszorítások ördögi körében.
Ha jövőbeni politikusoktól kell kötelezettséget kicsikarni, akkor a demokráciák gyakran delegálják a döntéshozatalt kvázi független testületekre, amelyek vezetői a napi politikától elszigetelve cselekszenek. Erre a független jegybankok szolgálnak leginkább példával. Ha a monetáris politika irányítását olyan jegybanki vezetők kezébe adják, akiknek nem parancsolhatnak, akkor a politikusok valójában saját kezüket kötik meg (amiért cserébe alacsonyabb inflációt kapnak).
Az amerikai és az európai politikusok sajnos képtelennek bizonyultak arra, hogy hasonló képzelőerőt tanúsítsanak a fiskális politika tekintetében. Ha működésbe tudtak volna hozni olyan új mechanizmusokat, amelyekkel megjósolhatóbbá tették volna a jövőbeni fiskális egyensúlyt és a közadósság mértékét, akkor a válság legroszszabbját elkerülhettük volna.
A monetáris politikával összevetve a fiskális politika jóval komplexebb, beleértve a nagy számú árukapcsolást az egymással versengő érdekcsoportok törekvései között. Emiatt a jegybankok mintájára létrehozandó független fiskális hatóság ötlete nem megvalósítható, de nem is lenne kívánatos. Ennek ellenére bizonyos költségvetési döntéseket – legfőképpen a deficit mértékének meghatározását – delegálni lehetne egy független tanács hatáskörébe. Egy ilyen testület meghatározhatná, hogy a mindenkori gazdasági ciklus és a meglévő államadósság ismeretében mekkora lehet az eltérés a közkiadások és a bevételek szintje között. Emellett természetesen hagyni lehetne, hogy a politikai küzdőtéren oldódjanak meg a közületi szektor terjedelméről, összetételéről és az adókulcsokról folytatandó viták. Egy ilyen testület sokat tehetne az Egyesült Államokban azért, hogy a fiskális politika alakításában visszatérjenek az észszerűség elemi normáihoz.
Európának a maga részéről elszánt lépést kellene tennie a fiskális unió felé, ha azt akarja, hogy az euróövezet fennmaradjon. Ha a szuverén adósságért viselt közös garanciát és a könnyebb hitelfelvételt szeretnék elérni, akkor ennek ellentételeként meg kell szüntetni a nemzeti kormányok lehetőségét a hatalmas deficitek felhalmozására és a tetszésük szerinti hitelfelvételre. Ez nem azt jelentené, hogy Görögország vagy Olaszország fiskális politikáját Berlinből irányítják, ám a görög vagy olasz választott vezetőknek is lenne beleszólásuk a német költségvetési politikába.
A politikáról azt mondják, hogy az a lehetőségek művészete. A lehetőségeket azonban a saját döntéseink éppúgy alakítják, mint a körülményeink. A dolgok mostani állása szerint ha a jövőbeni generációk visszatekintenek a mostani politikai vezetőink szereplésére, akkor leginkább azt fogják felróni nekik, hogy nincs képzelőerejük az intézmények átalakítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.