José Manuel Barroso valóban számos eretnek dolgot felvetett múlt szerdai csomagjában. Olyanokat, mint hogy előbb EU-szinten véleményezzenek nemzeti büdzséket, mielőtt a tagállami parlament elé kerülne, vagy hogy helyezzék lényegében folyamatos brüsszeli felügyelet alá a tilosba tévedt eurózónatagokat, és hasonlókat. Már a csomag bemutatásakor, a brüsszeli nemzetközi sajtóértekezleten is egymást érték a túlzott központosítást vélelmező kérdések. Amely vélekedések utóbb egyes fővárosokból is visszahallhatók voltak.
Érdekes dolog ez. Az elmúlt években az egyik visszatérő szemrehányás a pénzügyi válság kapcsán az EU felé az volt, hogy mindenkinek csak a szája jár, de nem történik semmi konkrét dolog. És hogy nem elég csak pénzt önteni rosszul teljesítő tagállamok büdzséjébe, de hatékony lépésekre van szükség hasonló helyzetek jövőbeli kialakulásának a kivédésére is. Ennek jegyében szorgalmazták sokan a tényleges (uniós) „gazdasági kormányzás” megkezdését, vagy például a tagállami költségvetési fegyelem közösségi eszközökkel történő kikényszerítését. Emlékezetes, hogy különösen az Európai Parlament ostorozta visszatérő módon a tagállamokat amiatt, hogy továbbra is minden lényegesebb kérdést kormányközi megállapodásokkal igyekeznek kezelni, ahelyett, hogy teret adnának közösségi szintű megoldásoknak és mechanizmusoknak.
Barroso a múlt héten voltaképpen nem tett mást, mint megkísérelte mindezt konkrét lépések formájában értelmezni. Tanulságos, és a létező helyzet végletes ellentmondásosságát jól mutatja, hogy mihelyt nemcsak általában beszélt valaki „gazdasági kormányzásról”, de konkrét intézkedések formájában igyekezte a dolgot megfoghatóvá is tenni, a reakció széles körben azonnal a megengedhetetlen központosítás felhánytorgatása volt. (A brüsszeli euobserver.com például azzal a címmel adott hírt Barroso csomagjáról, hogy „Az ír költségvetést előbb látják majd Brüsszelben, mint az ír parlamentben”. És ez csak egy árnyalt példa a hangulatkeltésre.)
Barrosónak abban alighanem igaza volt, hogy előbb-utóbb néven kell nevezni a dolgokat, és aztán annak alapján eldönteni, hogy ki meddig hajlandó elmenni. Ki kell ugratni a nyulat a bokorból. Aki elviekben támogatja a „harmonizált gazdasági kormányzást”, az nézzen szembe a lehetséges következményekkel és gyakorlati értelmezéssel is. Különben a dolog mindvégig csak „elvi síkon” marad, miközben a piacokon nagyon is gyakorlati kihívásokkal kell egyes tagországoknak és az eurózóna egészének is szembesülnie.
A jelek szerint a nyuszi nagyon is hangos robajjal ugrott meg, és az eset visszhangja legalábbis elgondolkodtató. Könnyen arra utalhat ugyanis, hogy a tagállami készség az eddig már elfogadott intézkedési terveken túlszaladó, egyfajta költségvetési uniós modellhez közelítő esetleges képlet elfogadása iránt távolról sem olyan nagy, mint az az előzetes „elvi egyetértések” vagy a látszólagos szükség alapján várható lett volna. Ha viszont ez így van, akkor ezt igazából valahol Barrosóéknak is tudniuk kellett. Ha mégis nyulat ugrasztottak, annak egyik oka az lehet, hogy a Bizottság a válság zavaros vizein halászva saját hatáskörének erősítésére törekszik (létező vélemény egyes körökben). De fakadhat tényleges felismerésből is: nevezetesen, hogy az adott anomáliákat tényleg csak radikálisan előreszaladt integrációval lehet hitelesen kezelni. Kérdés, hogy hányan állnak készen mindennek a támogatására. Ha csak kevesen, akkor új formában merül fel a régi kérdés: mi szakadjon? Az euró vagy az EU, netán mind a kettő? Úgy tűnik, a régről halogatott integrációs alapkérdés megválaszolása belátható időn belül megkerülhetetlen lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.