Az úgynevezett európai szemeszter bevezetésével, a gazdasági koordinációt új alapokra helyező – és a magyar uniós elnökség egyik fontos sikereként elkönyvelt – „hatos jogszabálycsomag” elfogadásával, valamint a finanszírozási problémákkal küzdő országok számára felállított mentőalapokkal az Európai Unió új korszakot nyitott a tagországok makrogazdasági és költségvetési politikáinak összehangolásában, illetve felügyeletében. Az új rendszer elemei közül vannak olyanok, amelyek már régóta napirenden vannak, de a válság előtti években a tagállamok nem voltak készek elfogadni szükségességüket. Az integrált európai szemeszter létrehozása például, amely a közösségi iránymutatást még az éves nemzeti költségvetések, illetve a hozzájuk kapcsolódó szaktörvények (pl. adóváltoztatások) megalkotása elé helyezi időben, már régóta érlelődő elgondolás. Ez alkalmasabb kereteket teremt egyrészt az aktuális uniós gazdaságpolitikai irányok és a nemzeti tervek egyeztetésére, másrészt lehetőséget nyújt a tagállami tervek érdemi, előzetes ellenőrzésére is. Hasonlóképpen, a stabilitási és növekedési egyezmény szankciórendszerének a kibővítése (a pénzügyi teher maximális értékének megőrzésével) is évtizedes elképzelés. Ráadásul a most életbe lépő rendszer jóval szigorúbbnak is
tekinthető annak köszönhetően, hogy a büntetés kiszabására tett bizottsági javaslatnak már nem az elfogadásához, hanem az elutasításához kell minősített többség a tagállamok részéről, és ezzel csökken a döntések átpolitizáltsága.
Az elmúlt évek fel-felerősödő pénzügyi viharainak voltak ugyanakkor olyan tanulságai is, amelyek koncepcionálisan is új intézmények és megoldások beépítését tették szükségessé a gazdasági kormányzás rendszerébe. Ez idáig az volt az uralkodó nézet, hogy ha sikerül a monetáris stabilitást (alacsony inflációs ráta) és a költségvetési stabilitást (csökkenő GDP-arányos államadósság) együttesen biztosítani, akkor nincs további teendő a gazdaságpolitikák körül. Az ír és a spanyol gazdasági fejlemények ugyanakkor nyomatékosan aláhúzták, hogy a makrogazdaság harmonikus működéséhez szükség van az előbbiek mellett arra is, hogy a fizetési mérleg különféle mutatói, az ingatlanpiac helyzete, illetve a pénzügyi szektor tevékenysége (a magánszektor hitelállományának a változása) is tartós egyensúlyi pályán mozogjanak. Már csak azért is, mert válsághelyzetben sokszor megtapasztalhattuk, hogy a pénzügyi szektor állami kimentése azonnal átalakítja a magánszektor eladósodottságának legalább egy részét a közszektor kötelezettségévé. Az Európai Bizottság hamarosan közzéteszi első jelentését arról, hogy mely országokkal szemben és milyen makropénzügyi területeken látja szükségesnek az újonnan létrehozott „túlzottegyensúlyhiány-eljárás” megindítását, és ezzel pontos intézményi keretet adjon a fennálló feszültségek kezelésére.
Úgy gondolom, joggal bízhatunk abban, hogy az új rendszer meg fogja tudni akadályozni, hogy a normális gazdasági konjunktúra visszatérése után a 2000-es évek első évtizedéhez hasonló egyensúlyi problémák újratermelődjenek az európai gazdaságokban. Kiemelten igaz ez a megállapítás az eurózónára, ahol a gazdasági együttműködés formája még a most felvázoltnál is sokkal szorosabbnak ígérkezik.
A jelen kihívása azonban még az európai adósságválság közvetlen válságmenedzselése, a csődveszélyben lévő országok finanszírozási helyzetének tartós rendezése. Az érdekek összehangolására és kompromisszumok fáradságos kialakítására épülő uniós döntéshozatali rendszer néha lassúnak tűnik a pénzpiacokról naponta érkező kihívások fényében. Az éppen tegnap közzétett újabb bizottsági javaslatok ugyanakkor szintén abba az irányba mutatnak, hogy a koordináció megerősítése a közösségi intézmények és eljárások révén menjen végbe, és ne a kormányok közötti ad hoc egyeztetéseken keresztül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.