A lengyel jegybankelnöknek és a monetáris tanács tagjainak is kell tennie hasonló fogadalmat, amelyet az esetünkben ki szeretnének vetetni az európai politikusok a törvényből. De említhetnénk még a kinevezési szabályokat is: a cseh és a lengyel jegybank esetében miért nem gond, hogy a törvényhozás vagy a köztársasági elnök nevezi ki a döntéshozó testület tagjait és az alelnököket?
A válasz nyilvánvaló: mert ők nem vétettek a szabályok ellen, és nem folyamodnak kölcsönért az EU-hoz. Ennyit az egyenlő elbánás elvéről. Vastagon benne van persze az ügyben a magyar kormány is, mert kapkodva, nem egyeztetve akart sarkalatos törvényeket keresztülverni. De ami végképp megakadt a külföld torkán, az a több százmilliárd forintnyi különadó, amely főként a multikat sújtja. Éltek hát a lobbierejükkel, és mindenhol bemártották a kormányt, ahol csak tudták. Részben igazuk is van: a visszamenőleges és több esetben diszkriminatív lépések aligha védhetőek.
A gond az, hogy amint kikerülnek a rendszerből a válságadók és megkapják a garanciákat a külföldi vállalatok arra, hogy a kormány többé nem tesz nekik keresztbe, könnyen el fog csendesedni a nemzetközi közvélemény, és már csak néhány elszánt, de tehetetlen hang fogja hiányolni a független magyar intézményeket. Már senki nem fogja firtatni, hogy vajon a monetáris tanács külsős, tehát a kormány által kinevezett tagjai miért látják egyöntetűen másként a pénzügyi folyamatokat, mint az elnökség. És már az sem lesz téma, hogy a Költségvetési Tanács stáb nélkül honnan tudja megítélni, megalapozott-e a büdzsé, mert nem fűződik már hozzá közvetlen gazdasági érdek. Ha pedig a mostani beavatkozás nyomán egyszer majd nem szorulunk külső segítségre, újra visszatérhetünk arra az útra, amely idáig vezetett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.