Orbán Viktor miniszterelnök egy héttel azután, hogy Alekszej Millerrel, a Gazprom első emberével tárgyalt a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi sorsáról, Brüsszelben kijelentette: több bizonytalanság is felmerült a rivális Nabucco-projekttel kapcsolatban, a Mol is kihátrál belőle. Nehéz nem összefüggést látni az orosz hátterű vezetéktervről folytatott egyeztetés és a rivális, uniós támogátású vállalkozásról elhangzott nyilatkozat között. Főleg azért nem, mert Alekszej Miller nyilván nem egyedül a kiemelt projekt státuszt sürgette a Déli Áramlat számára, hanem magát a tényleges és mielőbbi elkötelezettséget is. Nem tudjuk, mire kapott ígéretet, és Orbán Viktor mit kért cserébe, de brüsszeli bejelentése sokatmondó. Nemcsak, mert a Nabucco megromlott pozícióiról beszélt, hanem az orosz gáz majdani, „ésszerű árfekvéséről” is.
A Molnak tulajdonított Nabucco mögüli kihátrálástól a Gazprom még nem tekintheti sínen lévőnek a Déli Áramlat magyarországi szakaszát, de az iránnyal elégedett lehet. Nem lenne meglepő a Déli Áramlat kiemelt státuszának napokon belüli megadása, bár szakértők szerint már ezzel is késésben vagyunk. Hiába az adminisztratív hátszél, ha a bonyolult magyarországi eljárások – közmeghallgatás, zöldekkel való egyeztetés, az érintett természetvédelmi területekről való döntés – mellett aligha kezdőhet el a végén az építkezés a Gazprom meghirdetett tervei szerint.
Az is a Déli Áramlatot sejteti a Nabuccóval kapcsolatos miniszterelnöki megállapítások mögött, hogy a Nabucco házatáján a közelmúltban az égvilágon semmi olyan nem történt, amit már ne tudtunk volna. Az sem volt új, hogy a kérdésről vezető magyar politikus beszélt, hiszen Orbán Viktort hónapokkal megelőzte – még nemzeti fejlesztési miniszterként – Fellegi Tamás, aki a projekt irreálisan magas költségeiről beszélt. A Mol vezérigazgatója pedig már szintén hónapokkal előtte tudatta, hogy mostanra jelentősen megromlottak a Nabucco indulásákor kedvezőnek tűnő beruházási körülmények.
Orbán Viktor mégis most tartotta fontosnak hangsúlyozni, hogy a felmerült bizonytalanságokat nehéz lenne figyelmen kívül hagyni. A Mol nem is hagyta. Közleményben megerősítte, hogy a projekt finanszírozási háttere és a gáz forrása szerinte is bizonytalan, aggályait többször is jelezte a Nabucco Nemzetközi Társasággal. Mindazonáltal továbbra is elkötelezett Kelet-Közép-Európa energiaellátásának diverzifikációját illetően. Ami az utóbbit illeti, Orbán Viktor is otthagyta a lábát az ajtó és a küszöb között. Brüsszelben ugyanis azt is hangsúlyozta a „bajban lévő” Nabuccóról, hogy fontos Magyarországnak, amely energiaellátása egyoldalú függésének felszámolására törekszik. Azt nem fedte fel, miféle segítséget remélhetünk ebbéli igyekezetünkben a Nabuccótól, amelynek a bizonytalanságait nem szabad figyelmen kívül hagynunk.
A beruházó konzorcium egyékbént derűlátóbb. Orbán Viktor kijelentésére válaszul leszögezte, hogy a projekt sikeresen halad, a projekttámogatási megállapodást tavaly minden tranzitország aláírta, ezzel pedig létrejött a vállalkozás jogi kerete. Arról pedig nem értesítették, hogy a Nabuccóban részvényes Mol-leány, az FGSZ ki akarna szállni.
A brüsszeli nyilatkozatból nem következik, hogy végleg átpártolnánk az uniós projektről az oroszra. Inkább a kecskéről és a káposztáról. Nagyon kell az orosz gáz is meg a több lábon állás is. Orbán Viktor nem véletlenül hangsúlyozta, hogy az Oroszországhoz kötődő beszerzési vonalak mellett újakat is szeretnénk, a kormány támogatja a magyar-szlovák vezeték-összeköttetést, és egyeztet horvátországi és olaszországi interkonnektorokról is. Sajnos azonban a tervek és a már létrehozott vezetéki összeköttetések ellenére még távol vagyunk attól, behozatalunkban ne az orosz gáz domináljon. Románia felől csak oroszt gázt vásárolhatnánk, a Horvátországon keresztüli importhoz még hiányzik a Krk-szigeti LNG terminál, és az említett szlovákiai cső is csak az orosz gázt továbbító Eustream vezetékig ér majd el. Ki akar majd a Kárpátokon keresztül csak azért lefektetni egy vezetéket, hogy azon valamennyi gázt importáljunk egy még szintén felépítendő, lengyelországi LNG-terminálról? Ha létre is jön ez az útvonal, nagyon drágának ígérkezik a rajta történő behozatal. Az ausztriai HAG vezeték bővítése viszont jó hír, de amint elmúlik a válság, megdrágul a rajta behozható, alternatívát jelentő spotpiaci gáz.
Vagyis talán még korán dobogtatja meg a szívünket Orbán Viktor azon várakozása, hogy három éven belül Magyarország ne függjön egyetlen országtól sem az energiaellátásban. Még akkor is korai az öröm, ha hozzávesszük, hogy korábban felmerült: a 2015-től kötendő, új, hosszú távú gázimportszerződésünkben elég lenne a lakossági felhasználáshoz szükséges évi 3 milliárd köbméter orosz gázt lekötni. Mert rendben, de honnan vesszük a többit?
Nem véletlen, hogy a miniszterelnök éppen azzal zárta brüsszeli beszédét, amit a Gazprom háza tájáról is hallottunk, azaz hogy Magyarországnak egyszerű a kérdés: az ország területén átvonuló vagy pedig kívül húzódó Déli Áramlatot szeretne-e látni? Gazdasági megfontolásokból sokkal jobb, ha a vezeték magyar területet is érint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.