Az év elején a kormány megszorító intézkedései a felsőoktatást is elérték, pedig a ráfordítás GDP-arányosan csak az Európai Unió átlaga körül járt. A felvételi lapok leadási határideje előtt alig két héttel a megelőző évekénél sokkal szűkebb állami létszámkeretről döntöttek, így kevesebb hallgató után kell majd a következő tanévekben az intézményeknek normatívát fizetni. A legkönnyebben eladható (azaz jó és használható) gazdasági és jogi képzés lényegében teljes egészében tandíjköteles lett (a hitelből fizethető tandíj is tandíj).
Ezt követően jött a majdani adóbevételeket növelő lépés: a legalább részben az államilag támogatott helyekre bekerülőknek a képzési idő kétszeresét itthon kell ledolgozniuk a végzés utáni 20 esztendőben. (Azután pedig – családdal – már úgyis nehezebben távoznak.)
Tervezték még a magasabb bérű, 62 év feletti oktatók kényszernyugdíjazását is (ami lényegében a csak hosszú évek munkájával elérhető tudományos minősítéseket megkövetelő intézmények lefejezését jelenti), ebből azóta már kissé visszakoztak.
Megmaradt viszont a nyugatival azonos – vagy azt meg is haladó – oktatói teljesítmények elvárása az ottani bérek ötödéért. Napirenden van továbbá a kollégiumok, büfék, sportpályák központosított ellenőrzése, ami nyilván az azokból származó piaci bevételek megvonását is jelenti az intézményektől. Az egyetemek ettől az évtől elestek a korábban vállalati innovációs járulékokból finanszírozott kutatásoktól is. Közben már azt is tudni, hogy a mostani forráselvonások után jövőre újabb 15 százalékot, azaz 23 milliárd forintot vonnak ki az ágazatból. Eközben a halovány alternatívát kínáló OKJ-s képzések is hosszabbak és drágábbak lesznek 2013-tól.
Az, hogy egyetlen év alatt az intézkedések nyomán 20–30 ezerrel 110 ezerre csökkent a jelentkezők létszáma, nem sok jót ígér, hiszen kisebb lett a verseny a helyekért. Bár a felvételi ponthatárok kissé nőttek, ez nem egyértelműen jó hír: a maximumpont is emelkedett 480-ról 500-ra, miközben a kiosztható helyek is fogytak.
Tény, hogy az önköltségessé tett gazdasági és jogi helyekre továbbra is nagy volt az érdeklődés. Igaz, a rossz nyelvek szerint ez csak azért van így, mert két héttel a határidő előtt már nem tudtak módosítani terveiken a diákok – ahogy azt a kormány is várta. Jövőre azonban már bekövetkezhet a visszaesés, illetve nem látni, miként változott a felvettek szerkezete: hány rátermett diák ment más irányba, és mennyire emelkedett meg a tehetős, de mérsékeltebb képességekkel rendelkezők aránya.
Az olyannyira preferált mérnökképzésnél a felhizlalt állami keretszámok miatt a minimális pont is elég lett a bekerüléshez. Ez pedig vagy a minőség drámai romlásával jár majd, vagy – ismerve az intézmények szigorát – a kibukási ráta növekedésével. Így pedig a kihullók után megint csak nem kell állami normatívát fizetni, hiszen a felsőbb évfolyamok létszáma egyre fogyatkozik majd.
Már csak az a kérdés, miként fogjuk így elérni azt az uniós célt, amely szerint 2020-ra a diplomások aránya a 30–34 évesek között eléri a 30 százalékot. Eddig egészen jó irányba haladtunk: 2010-ben már 26 százalék volt, ami 11 százalékponttal több, mint tíz évvel korábban. A probléma kettős. Egyrészt a felsőoktatás visszavágásával valójában a tudásbázis-építő és magas hozamú beruházás egyik formáját csökkentjük, az érettségivel az utcára szorulókkal pedig a munkanélküliséget növeljük.
Másrészt ahelyett, hogy a hiányzó szakmunkásokat a szakképzetlen, segélyezett rétegek felemelésével (az általános és középiskolák természettudományos fejlesztésével) igyekeznénk pótolni, inkább a diplomaszerzésre képeseket szorítjuk vissza a szakmunka szintjére. Ez azonban az aktívak számát nem emeli, miközben keresettömeget, a várható adóbevételt és az általános életszínvonalat csökkenti. Megéri?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.