Az Európai Központi Bank és a Fed által meghirdetett programok is közrejátszanak abban, hogy az IMF-fel való megállapodás immár nem olyan sürgető. A forintkötvénypiacon továbbra is a külföldi vásárlók játsszák a meghatározó szerepet, a kezükben lévő kötvények aránya soha nem látott magasságba, 47 százalékra emelkedett. Az ÁKK óvatosan emeli az aukciókon kibocsátott összeget, hogy a külföldi érdeklődést kihasználva kitöltse azt a rést, amely a devizakötvény-kibocsátás elhalasztása miatt keletkezett; a január és augusztus közötti nettó kibocsátást, melynek összege elérte a 2011. évi szintet, teljes egészében lefedi a külföldiek kötvényvásárlása. A kormány a háztartások körében is népszerűsíti az állampapírokat, mivel azonban a lakossági megtakarításokért a bankok és az alapkezelők is versenyeznek, itt erős kiszorítási hatás érvényesül.
Egyelőre nincs erős finanszírozási nyomás, a tartalékok csökkenése azonban 2012 utolsó, illetve 2013 első negyedévében felgyorsulhat. Magyarország 2012-ben eredetileg 4 milliárd euró értékben tervezett devizakötvény-kibocsátást, hogy finanszírozni tudja a lejáró devizaadósságot. A kormány ezt ez idáig a forintkötvény-kibocsátásból teljesítette; bár az átváltást a jegybank végezte, ez – a folyó fizetési mérleg évi nagyjából 3 milliárd eurós többletének köszönhetően – nem vezetett a devizatartalék komolyabb csökkenéséhez.
Az Államadósság Kezelő Központ továbbra is kitart amellett, hogy devizakötvény-kibocsátásra csak az IMF–EU-megállapodást követően kerülhet sor, mivel egy előre hozott kibocsátás negatív jelzés lehet a piac felé. Figyelembe véve azonban a hamarosan lejáró devizahitelek újrafinanszírozásának igényét, a kedvező külső környezetet és azt, hogy – prognózisunk szerint – 2013 előtt nem lesz megállapodás, egyre nagyobb esélyét látjuk annak, hogy 2012 végén vagy 2013 elején mégis sor kerül devizakötvény-kibocsátásra.
Számításaink szerint amennyiben a forintkötvény-kibocsátás volumene 20 százalékkal nő, a jelenlegi készpénztartalék mellett Magyarország finanszírozási igényei 2013 harmadik negyedévéig biztosítottak. Ha 2014 második negyedévéig 4 milliárd euró értékben devizakötvényt is sikerül kibocsátani, akkor 2014 áprilisáig – a következő választásokig – nem merül fel finanszírozási probléma. Ez a forgatókönyv ugyanakkor meglehetősen kockázatos: a legnagyobb veszélyt a külső környezet hirtelen romlása jelenti, amelynek esélye a következő 6–12 hónapban meglehetősen nagy.
Mindezek alapján 60 százalékra tesszük annak valószínűségét, hogy 2013-ban a kormány megállapodik az IMF-fel.
A 2013-as költségvetésben számításaink szerint nagyjából a GDP 2 százalékára rúgó rés tátong, ekkorára becsüli a szükséges kiigazítás mértékét az IMF és az MNB is. Míg az Európai Bizottság mindenekelőtt a deficit csökkentését tartja szem előtt, az IMF nagyobb hangsúlyt helyez a növekedési problémákra, és meglehetősen valószínűtlen, hogy elfogadja az ad hoc javaslatokat.
A közszféra racionalizálása, az adórendszernek a versenyképesség erősítését célzó átalakítása és az egyes szektorokra kivetett különadók eltörlése – ezek feltehetően részét képezik az IMF által várt gazdaságpolitikai irányvonalnak. A konszenzushoz szükséges lehet az állami támogatások csökkentése és a gazdagabb háztartások terheinek – akár az szja megváltoztatásával, akár ingatlanadó kivetésével való – növelése annak érdekében, hogy az alacsony keresetűek adóterheit csökkenteni lehessen. Mindezek a gazdaságpolitikai irányvonal éles fordulatát jelentenék.
Az adókedvezmény eltörlését kompenzáló minimálbér-emelés növelte az egységnyi munkaerőköltséget, visszavetve Magyarország versenyképességét. A kormány által meghirdetett Munkahelyvédelmi Akcióterv ennélfogva a helyes irányba tett lépés, költségvetési hatását mindazonáltal ellensúlyozni kell.
A megállapodás eredményeként javulna a gazdaságpolitika hitelessége, lassulna a bankok tőkekivonása, a költségvetés pedig jobban támogatná a növekedést. Nem hisszük ugyan, hogy a kormány az IMF-megállapodás nélkül jelentősen lazítana a költségvetésen, de a túlzottan optimista prognózisok és a kabinet eddigi gyakorlata alapján nagy az ad hoc kiigazítások valószínűsége – ami viszont a hitelesség erodálódásához, magasabb inflációhoz és gyengébb növekedési kilátásokhoz vezethet. A kötvényhozamok csökkenése következtében a jelenlegi GDP-arányos államadósságszint tartható lehet, jelentős mérséklése azonban gyorsabb növekedést és/vagy további hozamcsökkenést követel meg.
A költségvetésről szóló döntés elhalasztása Varga Mihály arra irányuló erőfeszítéseit mutatja, hogy – legalább – a tárgyalások újrakezdéséig fenntartsa a rugalmasság látszatát. Mivel azonban kicsi az esélye annak, hogy a tárgyalások az IMF október 14-én végződő éves közgyűlése előtt újraindulnak, így a legvalószínűbb forgatókönyvnek az tűnik, hogy a büdzsét a trojkával való egyeztetés előtt elfogadják, és – amennyiben szükségessé válik – később további intézkedésekkel egészítik ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.