BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elemző: Nem volt szükségszerű a recesszió a térségünkben

A kormányzati gazdaságpolitika egyik új eszközét a multinacionális vállalatokkal kötött stratégiai megállapodások jelentik. Bár e megállapodások tartalma ígéretes, az üzleti környezet általános problémáit így aligha lehet orvosolni.
2012.12.19., szerda 05:00

Az idei ősz egyik gazdaságpolitikai érdekességét a – zömmel multinacionális – nagyvállalatokkal kötött stratégiai megállapodások jelentik. A Stadler Rail csoporttal kötött egyezség már a kilencedik a sorban – ennek alapján bizton állítható, hogy a kormányzat gazdaságpolitikájában kulcselemet foglalnak el a stratégiai megállapodások. Érdemes név szerint is megemlítenünk a kiválasztott cégeket: a Stadler Railt megelőzően a Coca-Cola, a Richter Gedeon, a székesfehérvári Alcoa-Köfém, a sokat támadott koreai gumiabroncs-gyártó cég, a Hankook Tire, a Magyarországon öt különböző üzletágban is aktív General Electric, az autógyártók közül a Mercedes-tulajdonos Daimler és a Suzuki, valamint a Microsoft.

Valamennyien élvonalbeli, multinacionális nagyvállalatok, és közülük csupán a Richter Gedeon tekinthető magyar vállalkozásnak. A lista visszatükrözi a kormányzat ágazati preferenciáit is: alapvetően olyan feldolgozóipari vállalatokat tartalmaz, amelyek jelentős itteni gyártókapacitásokat működtetnek, és egyrészt a magyar gazdaság legnagyobb exportőrei, másrészt a foglalkoztatást tekintve is a legjelentősebb hazai cégek közé számíthatók. Azt is megtudhattuk, hogy a közeljövőben további harminc-negyven hasonló stratégiai megállapodásra készül a kormány – nem kétséges tehát, hogy ezek az egyezmények a mostani gazdaságpolitikai eszköztár kitüntetett elemét adják.

Az eddig megkötött megállapodások vagy az itteni gyártókapacitások bővítését, vagy a hazai beszállítói arány növelését, vagy az innovációs, illetve kutatási-fejlesztési tevékenység magyarországi bővítését célozzák. A kérdés valójában persze az: sikeresnek bizonyul-e ez a stratégia a mai magyar üzleti környezetben? Másként fogalmazva: ellensúlyozhatják-e a kiválasztott nagyvállalatok számára egyedileg biztosított kedvezmények azokat a negatívumokat, amelyek a jogbiztonság hiányából, a különadók rendszeréből, valamint az üzleti környezet kiszámíthatóságát gyakran negligáló fiskális stabilizációs intézkedésekből adódnak?

Érdemes emlékeztetnünk arra, hogy egy-két évvel ezelőtti prognózisaikban 2012-re a vélelmezett Mercedes-hatás miatt számos magyar elemző érdemi gazdasági növekedéssel számolt. Valószínű, hogy volt is idén Mercedes-hatás, a gazdaság mégis inkább recessziós vonásokat mutat. Vagyis az egyszeri nagyberuházás pozitív növekedési és foglalkoztatásai következményei összességében eddig nem tudták ellensúlyozni azokat a negatívumokat, amelyek az üzleti környezet általános bizonytalanságaiból adódtak.

Ne tévedjünk, idén a recesszió jelensége nem szükségszerű a kelet-közép-európai régióban – ezt jól példázza mindenekelőtt Lengyelország és Szlovákia tapasztalata. Ma azt tapasztalhatjuk, hogy a gazdaság egészében nemcsak a beruházások vannak historikus mélyponton, nemcsak az ipar termelési eredményei és rendelésállománya csökken, hanem a versenyszféra bérei és foglalkoztatása is.

A legfrissebb, októberi statisztikai adatok azt mutatják, hogy a legalább öt főt foglalkoztató cégek körében az alkalmazottak létszáma és reálkeresete is csökkenő pályán van – és az általában romló munkaerőpiaci helyzetet a közfoglalkoztatás bővülése nem tudja kompenzálni. Ez intő jel lehetne: ahogy a közmunka nem váltja ki a munkaerőpiac tényleges élénkülését, úgy várhatóan az egyedi stratégiai megállapodások sem tudják javítani az üzleti környezet általános minőségi jellemzőit. Célszerű lenne, ha a kormány nem a kiválasztottakkal, hanem a vállalkozói szektor egészével kötne stratégiai megállapodást – mindenekelőtt a jogbiztonság garantálásával és kiszámítható gazdaságpolitikával.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.