- Egy hónapja nevezték ki fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkárnak. Akkor azt mondta lapunknak, hogy kiemelt célja az lesz, hogy elősegítse a 2007–2013-as ciklusban rendelkezésünkre álló uniós támogatások minél magasabb arányú lehívását. Már közeledik a periódus vége, de a mintegy 8200 milliárd forintból alig 3200 milliárd jutott el a nyertes pályázókhoz. Tarthatónak tartja Orbán Viktor elvárását, miszerint a pályázati intézményrendszernek el kell érnie, hogy az utolsó fillérig kifizessék a forrásokat?
- Teljes mértékben tarthatónak tartom, hogy 2015 végére – miután a projektek pénzügyi zárására még két év áll rendelkezésre – mind a 8200 milliárd forintot felhasználja az ország. A múlt héten a korábbi időszakokhoz képest hatalmas összeget, 41 milliárd forintot utalt ki az intézményrendszer a projektgazdáknak. Az elmúlt hetek átlaga 30 milliárd feletti értéket mutat. Ha tartani tudjuk ezt az ütemet 2015 végéig, akkor teljesülhet a források maradéktalan lehívása.
- Ebben már szerepet játszik az, hogy az elmúlt hónapokban a kormányzat sorra vezette be a források lehívásának gyorsítását célzó intézkedéseket?
- A 30 százalékos szállítói előleg általánossá tételének bevezetésének hatása, amit nyáron jelentett be a kormányzat, már abszolút látszik az adatokon. Ennek a mechanizmusnak a lényege, hogy az állam közvetlenül a közcélú kedvezményezett projektjének megvalósítását végző kivitelező cégnek fizet, kihagyva a kedvezményezettet. Ez a modell csak az infrastrukturális beruházások esetében tud működni, egy egyszerű gépbeszerzésnél nem, amely egyszeri tranzakcióval jár.
- Hány meghirdetett közbeszerzésben szerepel, hogy a projekt kivitelezőjének kötelező a 30 százalékos szállítói előleg nyújtása, és ez mekkora szerződéses értéket képvisel?
- Eddig 170 darab közbeszerzésnél alkalmaztuk a szállítói előleget, ezek szerződéses összege közel 273 milliárd forint. Ennek 30 százalékát, azaz mintegy 80 milliárd forintot tesz ki a szállítói előleg értéke. Reményeink szerint a közeljövőben ezen 80 milliárdos tétel átgördülő hatására mintegy 300 milliárd forinttal nőhet a kifizetés, miután beindulhat az elakadt projektek végrehajtása.
- A másik, a kifizetések gyorsítását szolgáló intézkedés, az önerő alap felállítása volt, amely az anyagi nehézségekkel küzdő és a már elindított uniós projektjeikhez szükséges önrészt előteremteni nem tudó közcélú kedvezményezetteket, főként önkormányzatokat segíti ki az önerő előteremtésében. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) október végétől fogadja be az igényléseket. Ennek is látszanak már a konkrét eredmények?
- Ennek a hatása a következő hetekben jelentkezik. Eddig több mint ezer igénylés érkezett be az NFÜ-höz, első körben közel háromszáz esetben született döntés 6 milliárd forint értékben. Erről múlt hét szerdán döntött Németh Lászlóné, az összegeket pedig már megkapták a projektgazdák, tehát igen gyorsan hozzájuthatnak a már számlát benyújtott kedvezményezettek a forrásokhoz.
- Az önerő alap az idén 30 milliárdos kerettel rendelkezik, tervezi-e a kormányzat, hogy erre az eszközre a jövő évi büdzséből is elkülönít hasonló nagyságú keretet?
- Azt nehéz megmondani, hogy mekkora keretet kap ez a rendszer, az biztos, hogy valamilyen formában működni fog.
- A harmadik intézkedés a projektfelügyeleti rendszer bevezetése volt. Hány elakadt projekten tudott ez segíteni?
- A rendszert még a nyáron hirdette meg a kormányzat a célból, hogy az 500 millió forint támogatási összeget elérő, adminisztratív, kifizetési és/vagy menedzsmentproblémákkal küzdő állami vagy önkormányzati projektek mihamarabbi befejezését elősegítse. Elsőként a csúszásban lévő egyetemi projekteket tekintettük át. A késlekedést okozó problémák feltárásának köszönhetően háromszorosára nőtt az ebből a kedvezményezetti körből a beérkező számlák mennyisége, ami gyorsította a kifizetési ütemet. Második körben pedig az elakadt önkormányzati projekteket auditáltuk.
- Korábban szó volt arról is, hogy közbeszerzést írnak ki projektdoktori szolgáltatásokra. Ez mikor várható?
- A projektfelügyeleti mechanizmus utolsó lépése a projektdoktorok kiválasztása. Ők a késésben lévő projektek közül a problémásabb esetekben tudnak majd segíteni. Az erre vonatkozó közbeszerzést hamarosan kiírjuk.
2008-ban szerzett diplomáit a Szegedi Tudományegyetemen
2008-2011: Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara kommunikációs vezető
2007-2011: a Fidelitas alelnöke
2011 január – május: a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány képzési igazgatója
2011 májusától – 2012 novemberéig: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs főosztályvezetője és szóvivője
2012. november 5-étől a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára
2008-ban szerzett diplomáit a Szegedi Tudományegyetemen
2008-2011: Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara kommunikációs vezető
2007-2011: a Fidelitas alelnöke
2011 január – május: a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány képzési igazgatója
2011 májusától – 2012 novemberéig: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs főosztályvezetője és szóvivője
2012. november 5-étől a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.