Én például a gyorsan változó nyugdíjszabályoknál zavarodtam össze. Nem is olyan régen úgy döntött a parlament, hogy a közszférában az öregségi nyugdíjkorhatár után nem lehet tovább dolgozni. Azonnal kiderült, hogy ez így tarthatatlan, sok helyen már most hiányoznak a szakemberek, egy ilyen döntés betartása nagy kárt okozhat. A klasszikus példa erre az egészségügy, az orvosok esete. Gyorsan jött a megoldás: ők majd felmentést kapnak. Meg persze, felmentést kap az a nagykövet is, aki már régen túlkoros. A minisztereknél pedig szóba sem jött e szabály alkalmazása. Egy nemzetközi bíróság meg azt mondta ki, hogy azonnali hatállyal nem csökkenhet 70 évről 62 évre a bírák munkavégzésének korhatára, időt kell hagyni a felkészülésre. (Az alkotmánybírákra nem vonatkozott ez a módosítás.)
Tehát kialakult egy helyzet: a közszférából a nyugdíjkorhatár elérésekor nyugdíjba vonulnak az emberek. Viszont így eljutunk a másik, nehezen érthető döntéshez, ami hétfő éjszaka született: a közszférában nem lehet egyszerre nyugdíjat is, meg fizetést is kapni. Na már most: ha a közszférából a nyugdíjas kor elérése után úgyis nyugdíjba kell vonulni, akkor kire vonatkozik ez a szabályozás? Az orvosokra biztosan nem, bár ők a felmentés szerint dolgozhatnak idősebb korukig is. Ám azonnal kijelentette a miniszterelnök: ők most is kivételek, de ezúttal nem felmentést kapnak, hanem megemelik olyan magasra a bérüket, hogy ne járjanak rosszul, ha közben a nyugdíjukat megvonják tőlük. (Ha most ezt lehet, akkor miért nem lehet máskor is magasabb a bérük? De ebbe most ne menjünk bele.)
Adódik a következő kérdés: ha valaki végig dolgozta az életét, megvan a nyugdíjjogosultsághoz szükséges ideje, akkor miért vonják el a nyugdíját, ha nem pihenni akar, hanem dolgozni? Talán kényszerből teszi ezt, mert alacsony a nyugdíja, s a korábbi életszínvonal tartásához jól jön a kereset. Talán ebből képezne tartalékot idősebb éveire, amire korábban nem volt fedezete. Egy szó, mint száz: jár neki a nyugdíj. Ha pihen, megkapja. Ha dolgozik, választania kell: vagy a fizetés, vagy a nyugdíj. Sokan hivatkoznak a társadalmi igazságosságra: kétszer ne kapjon valaki a köz kasszájából. Egy népszavazáson valószínűleg nyerő lehetne a parlament „vagy nyugdíj, vagy munkabér” döntése. Még azt is hozzátennék: mit akarnak még az öregek? Ne vegyék el a munkát a fiatalok elől! Ne vegyék el, ebben egyetérthetünk. De elveszik? Ha igen, akkor miért emelik egyre több országban a nyugdíjkorhatárt? Ezzel tovább növelik a fiatalok munkanélküliségét. Persze, tudjuk a miértre választ: az élettartam növekedésével egyre nagyobb teher hárul a nyugdíjkasszákra, amelyek bevétele nem tart lépést a kiadásokkal. Általában az államnak kell fedeznie a hiányt. Válságban ez különösen nehéz. Bonyolult társadalmi, gazdasági kérdésekről van szó.
Térjünk vissza tehát oda, milyen jogon állítja a törvényhozás választás elé azt, aki a nyugdíjkorhatár után is keményen dolgozik? Miért ne kapja meg munkája ellenértéket? Hogy közben nyugdíjat is kap? Ez az elmúlt 30, 40, 45 évnyi munkáért jár, a munkabér meg a mostani munkáért. Az egyik jogosultság a múltban keletkezett, a másik pedig a jelenben jön létre. Nem tűnik jogszerűnek a „vagy-vagy” felvetése.
Kevés a társadalmi igazságosságra hivatkozni. Ez sokszor pillanatnyi hangulat eredménye. Jogilag is rendben kell lenniük a döntéseknek. Vagyis a társadalmi igazságosság érzetének és a jogszerűségnek célszerű találkoznia. Erre törekedni kell. Vitákkal, érvekkel, tényekkel, nyilvánossággal. Enélkül nem születhet stabil, a többség számára elfogadható megoldás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.