Bár történelmi rálátás még nincs, sőt néhány igen fontos makrogazdasági mutató vizsgálata is vitatható, de a kormányváltás óta a legfontosabbnak vélt gazdaságpolitikai területeken – az államadósság csökkentésének, a foglalkoztatás bővítésének és a gazdasági növekedés beindításának „Bermuda-háromszögében” – elért teljesítmény megbízható alapot nyújthat egy reális megítéléshez.
A 2010 közepén a GDP 80 százalékát meghaladó államadósság csökkentése vitathatatlanul kulcsfontosságú probléma, és az elmúlt időszakban a kormány is ezt tekinttette legfőbb feladatának.
A jó szándékú erőfeszítések ellenére az átmeneti 3–4 százalékpontos mérséklődés után a ráta a legfrissebb adatok szerint újra meghaladja a 80 százalékot.
A valós helyzet ennél valamivel rosszabb, hiszen a 3000 milliárd forintra becsült magánnyugdíjak közel 2/3-át időközben az államadósság csökkentésére használták fel. A közel változatlan GDP-re számított adósság mértéke tehát inkább nőtt. Ezek szerint a nemkonvencionális gazdaságpolitika éppen olyan hatástalan, mint a szokásos irányvonal. Mindkettő megszorításokkal jár együtt, azzal az alapvető különbséggel, hogy a piaci megközelítés legalább nem rombolja földig a kínálati – külföldi és hazai – szereplők bizalmát.
Az ellenzéki pozícióból álmodott 5-7 százalékos gazdasági növekedéssel szemben 2010–12 között az évi átlagos ütem 0,5 százalék alatt maradt, 2013-ban jó esetben stagnálás várható. Valójában nem az a mellbevágó, hogy gyakorlatilag nincs gazdasági növekedés, hiszen adósságcsökkentés és egyensúly-helyreállítás – azaz a megszorítások – idején ez majdnem természetes. A nem hagyományos gazdaságpolitika növekedésre gyakorolt hatása nem az elmúlt három év igen szerény dinamikájában jelentkezik, hanem a jövőbeni erőforrások teljes kiszáradásában.
A GDP-arányos beruházási ráta a korábbi évek 23–24 százalékáról 2012-ben 17,2 százalékra mérséklődött, 2013-ban pedig további gyengülés prognosztizálható. A rendszerváltás utáni években a közvetlen külföldi beruházások mozgatták a hazai modernizációt, az utóbbi három évben azonban a külföldi tőkemérleg inkább már negatív, javulására a nem hagyományos gazdaságpolitika miatt nem is számíthatunk. Ráadásul a romló államadósság és a feszített költségvetés idején az itt működő külföldi tőkét kivásároljuk, tovább szűkítve a hazai forrásokat. Az MNB elfoglalása után minden remény – a jordán befektetőkön túl – az alacsonyra szorított kamatokban van. A problémát azonban nem kizárólagosan a hitel szűkössége és drágasága jelenti, hanem a megtérülő, itthon és külföldön versenyképes vállalkozások és fejlesztési projektek hiánya, amelyet a súlyos bizalomvesztés és a kiszámíthatatlanság tovább mélyít.
A legfrissebb munkanélküliség adatok és annak összetevői is a helyzet romlását igazolják. A munkanélküliek aránya 2009-ben 10 százalék, 2012-ben 10,9 százalék volt, 2013-ban pedig – még a közfoglalkoztatás erősítése esetén is – enyhe romlás várható. A közfoglalkoztatás erőltetett növelése és a külföldön munkát vállalók számának gyorsuló emelkedése a foglalkoztatási arányt némileg javította ugyan, de az egymillió új munkahely 2020-as elérése aligha látszik valószínűnek.
Az államadósság csökkentése, a foglalkoztatás bővítése és a növekedés beindítása egymásnak feszülő követelményei olyan Bermuda-háromszöget alkotnak, amelyben a nem hagyományos gazdaságpolitika és a gazdasági „függetlenedés” erőltetése nem a célkitűzések teljesülését segíti, hanem a hazai gazdaság tartós leépülését, vergődését valószínűsíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.