Az európai partnerek, az Európai Központi Bank és az IMF helyesen járt el, amikor azt követelte, hogy a mentőcsomagból a ciprusi betétesek is vegyék ki a részüket. Enélkül ugyanis a Ciprusnak nyújtott segítség nagyjából a GDP 100 százalékára rúgna, ami miatt az államadósság szintje fenntarthatatlanná válna.
Szerepet játszott a pénzmosás gyanúja is, ami csökkentette az európai partnerek hajlandóságát arra, hogy átvállalják a ciprusi bankok veszteségeinek egy részét. Figyelembe kell venni emellett azt is, hogy Cipruson az alacsony adókulcsok és a magas betéti kamatok miatt a pénzügyi befektetések nagyobb nyereséget hoznak, mint az eurózóna országainak többségében. A lekötött betétek 2013 januárjában Cipruson 4,5 százalékos hozamot ígértek, miközben a németországi megtakarítások után alig 1 százalék járt. Az így elért nyereség egy részének visszakérése – amikor a ciprusi bankrendszerből hiányzó tőke nagyjából a GDP 5 százaléka – igazságos követelés.
Helyénvaló volt tehát megkövetelni, hogy a segítségnyújtásból a ciprusi betétesek is vegyék ki a részüket. Az euróövezet pénzügyminisztereit tömörítő Eurogroupban március 15-16-án megszületett megállapodásnak azonban két súlyos hibája is volt. Először, a rendkívüli bankadót a 100 ezer euró alatti, a betétbiztosítás által garantált betétekre nem kellett volna kiterjeszteni. Erre nem volt szükség, széles körű felháborodást keltett, és potenciálisan aláássa az európai betétbiztosítási rendszerekbe vetett bizalmat. Másodszor, a szenior kötvényekre az illeték nem terjed ki, holott ezeknek az összege elenyésző. A baj megtörtént. Az európai döntéshozók március 18-án és 19-én egymásra mutogattak – ahelyett, hogy elismerték volna a március 15-16-i találkozó valamennyi résztvevőjének kollektív felelősségét.
A ciprusi parlament viszont esélyt kapott arra, hogy kijavítsa a hibákat. Miután rádöbbentek, hogy a kisbetétesek bevonása hiba volt, az eurózóna-beli partnerek megüzenték Nicosiának, hogy a terhet teljes egészében a nagy összegű betétekre háríthatja. A ciprusi törvényhozók ezt nem támogatták, és az ötletet úgy, ahogy van – egyelőre legalábbis – elvetették.
Ha nem sikerül gyors és hiteles megoldást találni, az első napon, amikor a bankok a jelenleg még tartó szünet után kinyitnak, a betétek kimenekülnek az országból. Mivel ilyen megoldásra nincs nagy esély, a kockázatok elég nagyok.
Mi jöhet mindezek után? Az európai partnerek nem valószínű, hogy visszavonulót fújnak. A Bundestag valószínűleg nem szívesen mondaná azt a németeknek, hogy az ő pénzükből fogják megmenteni a jól profitáló – és részben kétes eredetűnek vélt – ciprusi betéteket. De még ha így történne, más országok politikusai akkor is dönthetnek a zsarolás mellett. Az eurózóna-beli partnerek kisebb engedményként ajánlhatnának 1,3 milliárd euróval – a 100 ezer euró alatti betétekre jutó adónak megfelelő összeggel – többet, de a lehetőségek ezen a téren is korlátozottak. Nincs könnyű helyzetben az Európai Központi Bank Kormányzó Tanácsa sem, amikor a gyakorlatilag csődben lévő ciprusi bankrendszer további támogatásáról kell döntenie – miközben az átfogó rendezésre nincs komoly esély.
Oroszország ugyanakkor beszállhat a rendezésbe. Mihalisz Szarrisz ciprusi pénzügyminiszter Moszkvába látogatott, hogy segítséget kérjen. Ezért azonban Ciprusnak valószínűleg nagy árat kellene fizetnie. Ha a ciprusi bank betéteseit teljesen megvédik, akkor az így keletkező veszteséget valakinek állnia kell. Oroszország ezért komoly ellentételezést kérhet, például a ciprusi gázmezők fölötti rendelkezés jogát. Ennek geopolitikai következményei is lennének.
A jelenlegi bankszünet nem hosszabbítható meg túlságosan hosszú ideig, és nem jó megoldás az sem, ha engedik kinyitni a bankokat, a betéteket azonban befagyasztják. Sürgősen új megoldást kell találni. A legnagyobb lehetőség a ciprusi parlament kezében van: a nagy összegű betétekre ki kell vetni az adót, a 100 ezer euró alattiakat viszont érintetlenül kell hagyni. A ciprusi pénzügyi rendszer kitüntetett helyzetének amúgy is vége, a cél így inkább a károk minimalizálása és az eurózóna-tagság megtartása kellene hogy legyen. Az eurózóna-beli partnerek adhatnának valamivel – például az imént említett 1,3 milliárd euróval – több pénzt. A parlamenti döntés mellé az európai partnereknek és a ciprusi kormánynak közös tervet kellene készítenie az ország helyzetének rendezésére. A betétek valószínűleg így is elmenekülnének az országból, de az eurózóna-beli partnerek és az Európai Központi Bank segítségével a kezdeti zűrzavar túlélhető lenne.
Ha nem sikerül ésszerű kompromisszumra jutni, a ciprusi parlament nem vizsgálja felül a döntését, és nem lépnek vissza az eurózóna-tagok sem, akkor a ciprusi pénzügyi rendszer teljes összeomlásának leszünk tanúi, ami az állampolgároknak súlyos szenvedést fog okozni. veszélybe kerülhet Ciprus eurózóna-tagsága is, ami a ciprusiakat még nagyobb veszteségekkel fenyegeti. Meg kell állapodni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.