A ma már mindenki előtt ismert tényezők miatt beszűkült banki finanszírozás rányomta bélyegét a hazai M&A (vállalati fúziók és felvásárlások) piac 2012-es teljesítményére is: 26 százalékkal esett vissza a megelőző évihez képest, de Magyarország még ezzel is megtartotta Lengyelország, Csehország és Románia mögött a régió M&A piacának negyedik, tehát a középmezőnyben elfoglalt helyét. Bár a gazdasági klíma folyamatosan változik, ami nincs jó hatással a befektetői bizalomra, de a fenti eredménnyel ismételten csak aláhúznánk a februári konferenciánkon elhangzottakat: hazánk nemzetközi megítélését nem önmagában, hanem a környező országokkal összevetve kell mérnünk. Márpedig az összkép nem olyan drámai, mint gondolnánk: a felvásárlások 27 százaléka külföldi befektetőktől származik.
A piac némileg átrendeződött, az ügyletek száma alapján a telekommunikáció és média volt a legvonzóbb szektor 15 lezárt tranzakcióval, ezt az informatika (11) és a nagykereskedelmi szektor követi (8). Nem véletlen, hogy míg a régiós M&A piacon a banki és a pénzügyi szolgáltatói kör volt a legaktívabb, Magyarországon ez a szektor csak minimális szeletet tudott kihasítani annak ellenére, hogy az átlagos volumennél nagyobb tranzakciós értéket tudhatnak magukénak az ilyen típusú ügyletek. Ennek egyik oka, hogy a köztudottan nehéz helyzetben lévő hazai bankok növekedési kilátásai nem javultak, és az Ernst & Young nem is vár ugrásszerű javulás az elkövetkező két évben. A hazai vállalatoknak azonban ezt egyfajta adottságként kell megélniük. Az eddigi forrásbőséget maguk mögött hagyva új finanszírozási formákat kell felkutatniuk a versenyben maradást jelentő fejlesztésekhez, vagy a napi működéshez szükséges forrásbevonásokhoz. Ebben a helyzetben jó hír, hogy az Ernst & Young 2013. első negyedéves tapasztalata szerint a globális pénzügyi depresszió nem mélyült, hanem némi javulást mutat. Vagyis a világ más részein jelentkező forrásbőség új távlatokat nyithat a hazai vállalatok előtt is: a nehezen elérhető banki finanszírozást kiválthatják más, akár külföldről érkező alternatív finanszírozási formák.
A hagyományos banki hitel mellett sajnos eddig Magyarországon nem tudott érvényesülni a más országokban nagyobb kultúrával rendelkező kötvénypiac – a hazai vállalati kötvénypiac elenyésző hányadát teszik csak ki a nem banki kötvények (3 százaléknál is kevesebb), ráadásul ha ebből levonjuk a Mol által kibocsátott kötvények volumenét, az eredmény szinte szemmel nem látható. Annak ellenére, hogy a kötvényfajták széles palettája szinte bármilyen finanszírozási, vagy kockázati igényhez megfelelő alternatívát kínál, továbbra is rugalmatlan finanszírozási formaként tartják számon. Ez részben igaz is: nyílt piaci kibocsátás esetén az adott futamidőre kibocsátott kötvény feltételein a jegyzést követően nem lehet változtatni. Habár jóval hosszabb a tranzakció előkészítése, de ezt a fajta rugalmasságot biztosíthatják a bilaterális befektetési formák. Ide soroljuk a kockázati tőkebefektetéseket, az alapok befektetéseit, vagy a nem intézményes, mint például az ún. Family Office-ok által nyújtott kölcsönöket vagy tőkebefektetéseket. Az ilyen típusú ügyletek esetében nincs olyan belső szabályzat vagy üzletpolitika, ami bizonyos befektetési lehetőségeket kizárna, az Ernst & Young tapasztalata alapján a manapság kevésbé népszerű ingatlan alapú projektekre is mutatkozik érdeklődés. Azonban a finanszírozás megszerzéséért folytatott verseny nagy, tekintettel arra, hogy az ilyen típusú befektetők jellemzően nem egyes régiókra fókuszálnak, így a magyar vállalatok kis túlzással a világ összes vállalatával versenyeznek. A helyzet azonban nem ennyire reménytelen, mert Magyarországot a földrajzi elhelyezkedése és a vállalati szférában elérhető, nemzetközi szinten is elismert szakmai tudás kiemelt célponttá teszi a befektetők számára, továbbá a gazdaság nyitottsága és üzleti kultúránk is további pozitívum a külföldiek szemében.
Magyarországi és nemzetközi tapasztalatainkra támaszkodva fontos szempont, hogy nem elegendő egy jó ötlet, vagy egy, a tulajdonos és menedzsment fejében meglévő hosszú távú üzleti terv. A külföldi befektetők számára kiemelt fontosságú az adott vállalat vezetésének profizmusa: a cég értékeinek, lehetőségeinek és kockázatainak azonosítása, az üzleti terv megfelelő szintű összeállítása, melyek mind a befektetési döntés részét képezik. A nemzetközi érdeklődés megvan, a figyelem sok iparágban – például a mezőgazdaságban vagy az IT-ben – ránk irányul. Fontos, hogy a magyar cégvezetők bízzanak magukban és vállalatukban, és hogy elhiggyék: egy kis országból is elindulhatnak nemzetközi sikertörténetek, ahogy erre már egyre több pozitív példát találunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.