Amikor kormánypárti politikusok Magyarországot Görögországgal hasonlították össze 2010-ben, a piaci szereplők azonnal nyomás alá helyezték a forintot. Miután kiderült, hogy nincs alapja az összehasonlításnak, a forint erősödni kezdett. Akkor még 280 forint körül járt az euró a mostani 300-zal szemben.
Később nem csak a szavak, de a tettek is erodálták a bizalmat. Az IMF elküldésével kockázatos gazdaságpolitika vette kezdetét, egymást követték a piacgazdaság normális működését alapvetően befolyásoló intézkedések. Az új kabinet azt gondolta, hogy összeomlott a korábbi gazdasági berendezkedés. Bár egyet lehet érteni azzal, hogy az államnak a válság előttinél nagyobb mértékben kell beavatkoznia a folyamatokba, az eszközöknek akkor is a stabilitást, a bizalmat, a társadalom megerősítését, a demokratikus értékekbe vetett hit fennmaradását, valamint az intézményrendszer stabil és kiszámítható működését kell szolgálniuk. Hiszen továbbra is azt látjuk, hogy azok az országok sikeresek, melyek hamar visszanyerték – vagy képesek voltak fenntartani – a piaci, befektetői, és a nemzetközi partnerek bizalmát.
Az új kabinet nem ezen az úton járt. Az Alkotmánybíróság hatáskörét csökkentette, a Költségvetési Tanács elemzőcsoportját szélnek eresztette, helyette egy háromfős testületet hozott létre. A fontosabb pozíciókba a Fideszhez közeli tisztségviselők kerültek. Mindeközben megpróbálta az MNB függetlenségét is csorbítani, ami kiváltotta az Európai Unió és az EKB nemtetszését. Ebbe a sorba illeszkedik Matolcsy György MNB-elnöki kinevezése is. Az intézményrendszerbe vetett bizalom megrendülése óvatosságra ösztönözte a befektetőket. A piaci szereplők – a globális likviditásbőség, valamint a szorító helyzetekben a kormány utolsó pillanatban való hátraarcainak (IMF-tárgyalások újrakezdése, MNB-törvény módosítása) köszönhetően – mégsem fordultak el Magyarországtól, ugyanakkor a hitelleépülés és a beruházások elmaradása hosszabb távon rontja a növekedési kilátásainkat.
A feltörekvő országokhoz képest magas államadósságnak és a devizaadósság nagy hányadának kétségtelenül jelentős szerepe van abban, hogy Magyarországot kockázatosabbnak ítélik meg a befektetők, mindazonáltal vannak specifikus, a gazdaságpolitikai lépésekből fakadó kockázatok is. Az elmúlt három évben valószínűleg kisebb lehetett volna a magyar eszközárak ingadozása, a kamatkiadások pedig alacsonyabbak lettek volna, ha nem rúgjuk fel az IMF-programot. A hitelezés talán újra megközelítette volna a válság előtti szintet, és beruházások sem omlottak volna össze.
Noha a pénzügyi indikátorok pillanatnyi megítélést tükröznek, az időszakban számos alkalommal teljesítették alul a magyar eszközök a régiósokat. A makrogazdasági indikátorok kedvezőtlen alakulása viszont nem csupán az euróövezethez mélyen integrált gazdaságunkkal magyarázható, hanem a gazdaságpolitikáról alkotott képpel, a versenyképesség romlásával is összefügg. A kabinet tehát három év alatt nem tudta kezelni a korábbi kormányok és a válság nehéz örökségét: a magas államadósságot és munkanélküliséget, a csökkenő növekedési potenciált. A költségvetés terén elért javulás ugyanakkor a befektetői bizalom súlyos erodálódásával járt együtt.
Noha a kormány leszorította a deficitet, ami óriási érdem a recessziós euróövezeti környezetben, a romló növekedési kilátások mellett kockázatot jelent a nyugdíjrendszer fenntarthatatlansága is. A kötelező magánpénztári rendszer de facto államosítása az államadósságot csökkentette ugyan, de a közel 3000 milliárd forint évek múlva hiányozni fog – ehhez elég, ha egy pillantást vetünk a friss népszámlálási adatokból kirajzolódó korfára. Még ha lesz is gazdaságpolitikai fordulat Varga Mihály vezetése alatt, ezzel egy kicsit elkéstek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.