Ilyen és ehhez hasonló kérdések keringenek a világhálón immár két hete.
A felvetések azért meglepőek, mert egy egészen kis ország, igen speciális pénzügyi válságáról és annak ugyancsak igen különleges rendezési tervéről van szó. Nincs még egy ország az EU-ban, amelyiknek olyan nagy kiterjedésű bankszektora lenne a GDP-jéhez viszonyítva, mint Ciprusnak. S nincs még egy olyan tagállam, amelyben olyan jelentős mértékű külső (elsősorban orosz) betétállomány lett volna és olyan alacsony adókulcsok érvényesülnének, mint éppen Cipruson. De ha így áll a dolog, akkor miért tartanak mégis sokan attól, hogy esetleg Szlovénia, Málta vagy Szlovákia követheti a mediterrán szigetországot?
A válaszkeresés során nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy még mindig a 2008-ban kirobbant világválság éveit éljük: minden ellenkező híreszteléssel szemben nem mondhatjuk, hogy már túl vagyunk rajta. S ha válság van, akkor általános bizonytalanság és bizalomhiány is van, amely azt jelenti, hogy minden különleges eseményre, kisebb-nagyobb turbulenciára a piacok idegesen reagálnak. Önmagában azonban ez még nem ad kellő magyarázatot a heves reakciókra és a pánikhangulat megjelenésére az Európai Közösségben.
A kritikus helyzet elmérgesedéséhez arra is szükség volt, hogy az Unió egy igen átgondolatlan, kifejezetten pánikkeltő megoldással próbálkozzon Ciprus esetében, nevezetesen a bankbetétek általános megadóztatásával. Őszintén szólva nem is nagyon lehet érteni, hogy milyen megfontolások alapján jutottak a szakértők erre a javaslatra, amely sem közgazdasági, sem morális szempontból nem védhető. Németország szándéka – merthogy állítólag onnan származott az ötlet – ugyan érthető és akceptálható, miszerint a ciprusi bankrendszer megsegítése révén nem akart uniós forrásokat felhasználni a nem Európai Uniós eredetű, kétes forrású betétek kárpótlására. Az azonban már igen elgondolkodtató, hogy még viszonylag hosszabb gondolkodás után sem jutott a betétek általános megadóztatásánál jobb megoldás az EU-s pénzügyi szakértők eszébe.
Már a kezdő pénzügyi kurzusokon is tanítják, hogy a bank egy olyan üzem, amely a bizalmon alapul, azon az elven, hogy a betétesek megbíznak a bankokban, hogy azok megőrzik és kamattal megnövelve adják vissza a pénzüket, mégpedig akkor, amikor ők azt kérik. Ha ez az elv nem érvényesül, akkor láncreakciószerűen mindenki ki akarja venni a betéteit, s ilyenkor még a legtőkeerősebb bankok sem tudnak eleget tenni az igényeknek.
Nos valószínűleg ez a döntő momentum, amely miatt Európa-szerte idegesek lettek a kis és nagybetétesek, hiszen valóságos veszélyként jelent meg az, hogy a megtakarításaikat a központi bürokrácia megdézsmálhatja. Egy ilyen akcióterv még békeidőben is komolyan ronthatja az általános megtakarítási hajlandóságot és a beruházási kedvet. Válságos időszakban pedig hatványozottan érvényesülnek ezek a negatív hatások.
Milyen tanulságot vonhatunk le mi, magyarok a ciprusi válságból? Egyfelől azt, hogy bármilyen külső sokk igen érzékenyen érint bennünket, mert jelentősen el vagyunk adósodva és nagy a nemzetközi kitettségünk. Nem kéne tehát tovább forszírozni a kamatcsökkentést, mert 300 forint felett járva az árfolyam könnyen beszakadhat. Másfelől pedig az, hogy a bankrendszernek – élén a jegybankkal – minden áron meg kellene őriznie a bizalmat, mert ha az egyszer elveszik, akkor felbecsülhetetlen károk keletkeznek és nagyon sokba fog kerülni a stabilizáció. Éppen ezért különös óvatossággal kéne bánni a nem szokványos monetáris politikai eszközök alkalmazásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.