Lássunk egy bevezető feladatot! Ha egy iskolában 16 osztály és egy tornaterem van, amelyben – nagyjából – egy osztálynyi gyerek fér el, akkor naponta hány órát kell a tornateremben tartani ahhoz, hogy minden gyereknek legyen testnevelés órája? A válasz: 16-ot. Csillagos kérdés: lehet ennyit? A válasz: nem lehet. A nem túl bonyolult példával az oktatási államtitkárságnak nem sikerült megbirkóznia, a kötelező napi testnevelést az iskolák így délutáni „tömegsport” foglalkozásokkal próbálják biztosítani, amit, ahol lehetőség van rá, fizetős edzésekkel is kiválthatnak a tanulók és szüleik.
Jöjjön most a fogós, ravasz fejtörő! Ha tavalyig minden harmadik gyereknek engedtük, hogy az óvodában töltsön egy extra évet, az idén viszont csak minden nyolcadiknak, akkor – változatlan demográfiai viszonyokat feltételezve – reális-e arra számítani, hogy legalább 20 százalékkal több helyre lesz szükség az első osztályokban? A válasz: igen, reális. (A „reális” paraméterek néhol kedvezőbbek, de van, ahol ijesztőbbek.) A törtes példa megoldásával az államtitkárság és a KLIK, úgy tűnik, meg sem próbálkozott. Igaz, legalább erkölcstanból helytálltak: annak ellenére nem lestek, hogy szomszédjaik – az iskolák, az óvodák és a szülők – mind tudták a megoldást, és nem is takarták el a lapjaikat.
A pótvizsga, ha lehet, még nehezebb lesz. Rémálom-sorsolások a körzetes iskolákban, a helyek újraosztása (az osztás pontosságát illetően az előzmények ismeretében ne legyenek illúzióink), osztálylétszám-növelés, új osztályok indítása, a költségvetések éjszakai újraírása – röviden: káosz.
A ráadáskérdés: lesznek-e mindennek következményei? A válasz: nem lesznek. Néhány nap vagy hét múlva a tanár úr vagy a tanárnő büszkén beszámol majd arról, hogy a „rendszerkockázatok” kezelésében az oktatási államtitkárság és a KLIK is jelesre vizsgázott. És ha a makacs tények mást mutatnának, hát annál rosszabb nekik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.