Sokat elárul, hogy egy konferencián miért tapsol a közönség már egy előadás kellős közepén is. A végén sokszor csak udvariasságból, menet közben viszont egyértelműen a tetszés, az egyetértés miatt. Így volt ez a Világgazdaság innovációs konferenciáján is.
„Tanulni, tanulni, tanulni” - Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója csak ennyit mondott, amikor arról beszélt, melyek az innováció legfőbb feltételei. És spontán jött a taps, jelezve, a közönség ezzel nagyon egyetért. (És nagy valószínűséggel senkinek nem jutott eszébe, hogy e szó hármas használatát Lenin egyik mondásának tulajdonítják.) Evidens ez a vélemény, nem? Magyarországon most mégis fontos, hogy ezt nyilvánosan, egy szakmai konferencián is hangsúlyozzák. A beindított kormányzati folyamatok – a központosítás, a kötelező iskolai korhatár leszállítása, a hirtelen és drasztikusan bevezetett tandíj (pardon, oktatási hozzájárulás) – ugyanis nem kedveznek a tanulási kedv felkeltésének.
Oktatás, oktatás, oktatás – mondta Lakatos Péter, a Videoton vezérigazgatója, amikor arról kérdezték, hogyan lehetne javítani az ország innovációs képességén. Ehhez még hozzátette: az oktatás teljes skáláját átfogó változásra lenne szükség, amely magában foglalja a tanárok megbecsülését, a problémamegoldó gondolkodásra nevelés integrálását, és a gyakorlatban is hasznosítható műszaki ismeretek beépítését a tananyagba. És ha ehhez még hozzávesszük, hogy a XXV. vezérigazgatói találkozón is a tanulást nevezték meg az egyik legfontosabb innovációs feltételnek, akkor talán nem nagy merészség kijelenteni: ebben az üzleti szektor egyetért. Ettől azonban még nem változik semmi. Vagy legalábbis nagyon lassan. Mert nem önmagában a tanulással van baj. A társadalmi gondolkodással is. Ami egyre inkább múltba hajló, a régi dicsőségek alapján formál jogot mai elismerésre, és a valóságos folyamatok valóságos megismerése helyett inkább hisz a „tündérmesékben”, az ígéretekben.
Magyarországon az egyik legdivatosabb szó a gazdaságban az innováció. Ha a gazdaságpolitikusok, cégvezetők arról beszélnek, hol van az ún. kitörési pont – ez is egy topkifejezés –, akkor biztosan első helyen említik az innovációt. Ahogy az Európai Unióban is. Az EU le van maradva e téren az USA-hoz képest, mi le vagyunk maradva az EU legtöbb országához viszonyítva. Négy innovációs kategóriából bennünket a harmadikba soroltak, úgy húsz tagállam van előttünk. De azért imamalomszerűen ismételjük, innováció, innováció, innováció. Ez kell a sikerhez. Ez valószínűleg tényleg így van egy olyan országban, amely nyersanyagban szegény, viszont azt tartja magáról, hogy találékony, kreatív, vagyis az Isten is innovációra, újításra teremtette ezt a népet.
Valójában megtévesztő ez a rutinszerűen ismételt nemzeti öndicséretet. Mitől lennénk mi okosabbak, ötletesebbek, mint mások? Hol van az a társadalmi-gazdasági közeg, ami erre inspirálná, mondjuk a kutatókat, vagy éppen a vállalatoknál dolgozókat? Ideje lenne legalább magunknak bevallani – hangzott egy megjegyzés a VG-konferencián – hogy ötletelni még csak tudunk, megvalósítani kevésbé. Ezért van nálunk annyi meg nem értett zseni, vagy mellőzött feltaláló. Az innováció ugyanis akkor ér valamit, ha egy teljes ciklust magában foglal: az ötlettől a piaci megjelenésig. Ez az, ami nem megy. Itt hiányoznak bizonyos képességek: a piaci ismeret, üzleti kapcsolatok, a nyelvtudás esetleg a kommunikációs képesség.
Ez sem gond, ha tudatában vagyunk ezen képességek hiányának, és kölcsön vesszük a tudást. Akár külföldről is. Fogadó készek vagyunk erre? Nyitottak? Racionálisak? Önkritikusak?
Nem, nem, nem! A valós önértékelés nem úszható meg. Ha viszont erre nem vagyunk hajlandók, csak melldöngetve dicsekszünk, milyen kreatív, innovatív a magyar nemzet, akkor nem jutunk messzire. Még tíz év múlva is arról rendezhetünk konferenciát, mit kell ahhoz tenni, hogy piaci siker is koronázza zseniális innovatív ötleteinket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.