Minden attól függ, hogy mit ért a magyar miniszterelnök Közép-Európa alatt. Ha csupán Csehországot, Magyarországot és Lengyelországot számítja ide, akkor, úgy vélem, nem teszi túlságosan magasra a mércét. Az IMF szerint a cseh gazdaság jövőre 1,6 százalékkal bővülhet (az idei 0,3 százalék után), a lengyel gazdaságra a prognózis 2,2 százalék (2013-ra 1,3 százalék), Magyarországnak pedig 1,2 százalék (2013-ra az IMF stagnálást, a kormány 0,7 százalékos növekedést valószínűsít). Az IMF előrejelzései valószínűleg túlságosan optimisták, a növekedés/kilábalás mindhárom gazdaságban meglehetősen erőtlen: Csehországban és Magyarországon inkább stagnál, és még a korábban régiós csillagnak tekintett Lengyelországban is gyors ütemben dél felé vette az irányt. Matolcsy György az MNB élén „laza dolgokat” művel, hogy lendületet adjon a hitelezésnek, de a magas munkanélküliség és a továbbra is szigorú költségvetési politika mellett egyelőre nemigen látszik, hogy a belső kereslet erősödne – bár ebből a szempontból fontos a rezsiköltségek csökkentése is, amelynek célja a háztartások vagyoni helyzetének javítása.
Horvátország – az unortodox irányvonaltól eltekintve – sok, a magyarországiakhoz hasonló problémával szembesül: „szorít” a költségvetés, a banki hitelezés gyenge, a közvetlen külföldi befektetések hiányoznak. Az IMF szerint 2014-ben a horvát gazdaság 1,5 százalékkal bővülhet, de ez is túl optimista, még a 2013-as (0,2 százalékos) visszaesést figyelembe véve is. A bankválsággal küzdő és további megszorításokra készülő Szlovénia GDP-je az idén várhatóan 2 százalékkal csökken. A 2014-es plusz 1,5 százalékos IMF-becslés végképp túl optimista – én újabb negatív adatra, jó esetben stagnálásra számítok.
Úgy vélem, a növekedési versenyben Magyarország legerősebb ellenfelei Bulgária, Románia és Szerbia lesznek. Bulgáriában az idén 1,2 százalékkal, jövőre 2,3 százalékkal bővülhet a gazdaság. A bankrendszer és a hitelezés itt is gyenge, hiányzik a külföldi tőke, a költségvetés pedig túlságosan szigorú, de a gazdaság az idén már lendületet vehet, és az új kormány várhatóan mindent elkövet majd, hogy tovább serkentse a növekedést. Ebben a segítségére lehetnek a kiváló fiskális mutatók, az alacsony hiány-, illetve adósságszint is. Romániában az IMF szerint az idén 1,6 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet a GDP. Ezt a véleményt osztom én is, hasonló okokból, mint Bulgária esetében: a gazdaság jelenleg is nő, és a fiskális helyzet is lehetővé tesz némi élénkítést. A szerb gazdaság produkálja jelenleg a leggyorsabb növekedést a régióban: az első negyedévben 1,9 százalékkal nőtt a GDP, és elérhetőnek látszik a kormány 2 százalékos előirányzata. Az alacsony bázis, valamint az autó- és energiaszektorban zajló beruházások mellett a növekedést segíti a leértékelt deviza is.
Lehetséges – bár valószínűtlen –, hogy Magyarország gazdasági növekedése Csehországét és Romániáét megelőzi, és a magyar gazdaság gyorsabb lesz a szlovén és a horvát gazdaságnál is. Nehéz azonban elképzelni, hogy Bulgáriát, Szerbiát és Romániát is sikerül megelőznie, hacsak nem történnek olyan jelentős változások, mint – például – a forint jelentős leértékelése vagy a költségvetés lazítása. Ezeket Magyarország nehezen tudná megvalósítani, egyrészt a befektetői hangulatra gyakorolt hatásuk, másrészt a még folyamatban lévő túlzottdeficit-eljárás miatt.
NB. Feltétezem, hogy Orbán Viktor a Balti államokat nem számítja Magyarország versenytársai közé. Ezek a gazdaságok 3-5 százalékkal bővülhetnek, részben az alacsony bázis, részben a mélyreható strukturális reformok következtében. Ez a növekedési ütem Magyarország számára jelenleg messze van attól, hogy elérhető legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.