A magyar gazdaságról az utóbbi időben napvilágra került termelési és foglalkoztatási adatok egyaránt azt jelzik, hogy a recesszió az idén véget érhet. Túlzott optimizmusra viszont aligha adnak alapot az indikátorok: a munkaerőpiaci és a növekedési mutatók is arra utalnak, hogy a korábbi visszaesést vélhetően nem látványos fellendülés, hanem csupán stagnálás, jó esetben szerény növekedés követi majd.
Számos ok hátráltatja az érdemi fordulatot. Az egyik kétségtelenül a világgazdaságban mutatkozó bizonytalanság, mindenekelőtt az euróövezet elhúzódó adósságválsága, valamint ennek importkeresleti és társadalmi-politikai következményei. Az okok másik csoportja viszont a belföldi folyamatokból adódik. Korábban sokan azt várták, hogy a hét szűk esztendő 2013-ban már véget ér, és mégha konkrét formájukban erősen vitathatóak is az elmúlt évek költségvetési stabilizációs intézkedései, idén már erős pozitív növekedési hatásokkal járnak. Ehhez képest a stagnálás bizony csalódást keltő – a magyarázat viszont nem adódik pusztán a szokásos gazdasági tényezőkből, hanem részben a hazai gazdaságpolitikai körülményekre is visszavezethető.
Sokan és sokszor leírták már azokat a negatív konzekvenciákat, amelyek a tulajdonjogok biztonságának, illetve az általános jogbiztonságnak a romló érzetéből adódnak. A külföldi befektetők többnyire elmaradnak, de nem tapasztaljuk eközben az állami megrendelésektől független, sikeres hazai vállalkozások burjánzását sem. Akad persze néhány privilegizált vállalkozás, illetve cégcsoport – az ő pénzügyi eredményességük azonban nem jár, nem is járhat makroszinten pozitív termelési és foglalkoztatási következményekkel. A bizonytalanság miatti óvatosság a mai magyar gazdasági szereplők jellemző viselkedési mintája: a cégek halasztják beruházásaikat, vagy véglegesen lemondanak róluk, illetve a lakosság és a vállalkozások is kerülik a hitelfelvételt. Ezt döntően az alapvető instabilitás érzete magyarázza: a korlátozott munkalehetőségek és a bizonytalan jövedelmi viszonyok mellett mindenki túlzottnak véli a kockázatot.
Ezen a ponton érdemes kitérni a hazai foglalkoztatási és jóléti politika néhány vonására. Aligha vitatható, hogy a kormányzat erős ösztönzőket léptetett életbe a munkakereslet növelésére – mindennek ára ugyanakkor a munkaerő, a tényleges és a reménybeli foglalkoztatottak kiszolgáltatottságának növekedése volt. Márpedig ez nem szükségszerű; ha a nálunk alkalmazott, illetve a nemzetközi összehasonlítások szerint leginkább sikeresnek tekintett észak-európai foglalkoztatáspolitikai intézkedések hasonló és eltérő vonásait keressük, akkor az aktív munkaerőpiaci eszközök különbségeit azonosíthatjuk – és nem csupán konkrétan, hanem koncepcionálisan is. Az észak-európai államok nem kizárólag, sőt nem is elsősorban szankciókkal serkentik az álláskeresést, hanem elsősorban arra koncentrálnak, hogy képessé tegyék az állásukat elvesztő munkavállalókat a létrejövő új munkahelyek megtalálására. Ebben a logikában valóban kevésbé szükséges a munkahely biztonsága, hiszen az állás esetleges elvesztése mellett a rendszer jórészt garantálja a munka biztonságát. Mi több, elegendő pénzügyi forrást és így kellő időt is hagy az álláskeresésre. Rövidre zárva: míg nálunk az állásukat elveszítők jellemzően tartósan kiszolgáltatottak, helyzetük rövid idő elteltével anyagilag fenntarthatatlanul kritikussá válik, addig Észak-Európában az állástalanság inkább átmeneti, jó eséllyel orvosolható állapot. Amíg ezen a téren nem közelítünk a vágyott északi modell felé, addig óvatosak és kockázatkerülők maradunk, ami tartósan nehezíti a fellendülést.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.