– Mi adta az ötletet az alapítvány létrehozásához?
– Az ötlet kézenfekvő volt. Két ok vezérelt minket a Példakép Alapítvány a Fiatalokért, a Vállalkozókért, a Jövőnkért létrehozásakor: egyrészt a vállalkozók és a vállalkozói lét negatív megítélése, másrészt pedig az a tény, hogy nem ismerjük a saját sikertörténeteinket. Mi magunk is felismertük azt a problématömeget, amivel egyfelől a fiatalok, főleg a középiskolás és az egyetemista korosztály tagjai küzdenek, másfelől a sikeres vállalkozók szembesülnek. A fiatalok nagyon elkeseredettek, rosszkedvűek, mert nem tudják, hogy merre induljanak, milyen pályát válasszanak. Legtöbbjük kizárólag alkalmazotti létben gondolkodik, és az önfoglalkoztatás, a vállalkozói lét fel sem merül lehetséges opcióként. Ehhez segítséget se nagyon kapnak, nincs olyan pozitív példa előttük, ami irányt mutathatna a jövőre nézve. Egy tavalyi felmérés szerint a 30 év alattiak 80 százaléka elégedetlen azzal, amit eddig elért, s 88 százalékuknak nincs olyan példaképük, akit munkája, életpályája alapján követni tudnának. Mindemellett riasztóan magas a munkanélküliség a körükben. A 25 év alatti korosztálynál háromszor akkora – csaknem 30 százalék – az állást keresők aránya, mint amekkora a teljes népességre vetített mutató. Ráadásul az elvándorlás is komoly probléma, amire meg kellene találni a válaszokat. A másik oldalon pedig azt látjuk, hogy mind több az olyan magyar vállalkozás, amelyek jelentős sikereket érnek el, ugyanakkor nem kapják meg azt a tiszteletet, megbecsülést, amit megérdemelnének. Médiafigyelem hiányában az ország sem ismeri ezeket a tehetséges és merész fiatalokat, holott az ösztönzésük, támogatásuk lendíthetne a gazdasági növekedésen és a versenyképességen. Csak kevesen vannak tudatában annak, hogy nálunk a vállalkozások foglalkoztatják a munkaerő 74 százalékát és állítják elő a bruttó hazai termék (GDP) 55 százalékát. A kkv-k gazdasági súlya óriási, mégis kritikusan alacsony Magyarországon a fiatalok vállalkozói hajlandósága. A vállalkozói attitűd, a vállalkozói életpálya nem vonzó számukra, és sajnos a felnőtt lakosság számára sem.
– Lesznek szövetségeseik?
– Nagyon örülök, hogy egyre többen felismerik, erre a problémára megoldást kell találni. Sokat mondó visszaigazolás, hogy nyitott ajtókra találunk, úgy gondolom, hogy támogatóinkra számíthatunk. Hazai kkv-k, nagyvállalatok, bankok és állami szervezetek egyaránt beálltak kezdeményezésünk mögé.
– Mit szeretnének elérni?
– Az egyik fő célkitűzésünk az, hogy példaképeket állítsunk a fiatal generáció elé. Ez a legfontosabb, ez szolgálhat egyfajta hajtóerőként, pozitív spirálként, és ez tud választ adni a korábban felsorolt kérdésekre is. Úgy gondoljuk, ha a vállalkozói példaképeket megtaláljuk és megmutatjuk, nagyobb motivációja lesz a fiataloknak arra, hogy vállalkozást alapítsanak. Ha az önfoglalkoztatás felé tudjuk terelni őket, és azt látják, hogy ötleteiket meg tudják valósítani, akkor egyrészt csökken a munkanélküliség, másrészt nagyobb lesz az elégedettség a fiatal korosztály körében, ami reményeink szerint itthon tartó erő lesz. Olyan fiatal vállalkozói példaképeket keresünk a gazdaság minden szektorából, akik sikereikkel képesek meggyőzni a fiatalokat a vállalkozói lét fontosságáról, értelméről és perspektívájáról. Számukra pályázatot írtunk ki, az Év Példaképe díjra május 17-étől július 14-éig lehet jelentkezni az alapítvány honlapján (www.peldakep.hu). A díjon kívül egy kiadványt is összeállítunk minden évben, az ebbe bekerülő 50 példaértékű vállalkozót szakmai zsűri válogatja ki a pályázók közül. Szeretnénk, ha ez a kiadvány a „hétköznapi” szakmák sikeréről is szólna. A fiatalokkal beszélgetve ugyanis egyre gyakrabban találkozom azzal a véleménnyel, hogy szerintük feltalálónak vagy legalábbis technológiai újítónak kell lenni ahhoz, hogy sikeres vállalkozást építsenek. Ez tévhit, hiszen egy kárpitos vagy egy virágkötő is kiemelkedő eredményt érhet el, ha kiváló a szakmájában.
– Miről szeretne egy év múlva nyilatkozni?
– Arról, hogy sikerült! Hogy a fiatalok felfedezték maguknak és elfogadták támaszuknak alapítványunkat. Hogy a vállalkozások éltek a bemutatkozási lehetőséggel. Hogy Magyarország kíváncsi sikeres vállalkozóira.
A Példakép Alapítvány a Fiatalokért, a Vállalkozókért, a Jövőnkért alapítója, kommunikációs igazgató, pr-menedzser, gazdasági újságíró.
Korábban a Nemzetgazdasági Minisztériumban sajtókapcsolatokkal és kommunikációval foglalkozott, előtte főszerkesztőként dolgozott.
Tanulmányait a Szegedi Tudományegyetemen és a Budapesti Kommunikációs Főiskolán folytatta. Két nyelven beszél.
Hobbija az utazás és a gasztronómia.
A Példakép Alapítvány a Fiatalokért, a Vállalkozókért, a Jövőnkért alapítója, kommunikációs igazgató, pr-menedzser, gazdasági újságíró.
Korábban a Nemzetgazdasági Minisztériumban sajtókapcsolatokkal és kommunikációval foglalkozott, előtte főszerkesztőként dolgozott.
Tanulmányait a Szegedi Tudományegyetemen és a Budapesti Kommunikációs Főiskolán folytatta. Két nyelven beszél.
Hobbija az utazás és a gasztronómia. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.