Tudták, hogy Besenyei Péter műrepülő világbajnokunk magyar tervezésű és gyártású gépe amerikai lajstromban van? Azt hittem, nem hallok jól, amikor a május elsejei légi parádé tévéközvetítésében azt mondták, azért, mert ott hamarabb lehet forgalomba helyezni a gépet.
A Magyar Repülőipari Klaszter tagjai nem szívesen beszélnek erről, csak azt morogják, sok a bürokrácia. Aztán név nélkül elmondják, a közlekedési hatóság légügyi hivatala részéről az új modellek engedélyeztetése során inkább kötekedést és nem együttgondolkodást tapasztalnak. Beszélgető partnereim megemlékeztek egy olyan közlekedési hatósági emberről, aki nem értett a kis gépekhez, és amatőröknek bélyegezte a gyártókat, köztük a Corvust, amely azért mégiscsak épített egy világraszóló gépet, a Besenyei által is használt Racert.
Pedig szakértők véleménye szerint a magyar gépek minőségben és árban egyaránt versenyképesek a nemzetközi piacon. Mind külsejük, felszereltségük és repülési tulajdonságaik kiemelkedőek. Ez lenne az az alap, amire építhetne a két éve elkészült és azóta csak porosodó nemzeti légügyi stratégia, amely némileg utópisztikusan fogalmazza meg az elérendő célok között, hogy a sport- kétéltű- és vezető nélküli repülőgépek kis sorozatú gyártásában be kell kerülni a világ legjobb hat cége közé. Emellett külföldi partner segítségével létre kell hozni a repülőgépmotor-gyártás hazai bázisát. A sportrepülőgépek gyártási tapasztalataira építve pedig középtávon ki kell alakítani a kis sebességű katonai gyakorló és felderítő repülőgépek kis szériás gyártási kapacitásait.
Elképzelem, amint a Magyarországon fejlesztett és gyártott kis sebességű katonai gyakorló és felderítő repülőgépek típusalkalmassági vizsgálatát az Egyesült Államokban végeztetjük, mert amint a szakmában mondják, ott egy-két hét alatt elvégzik azt, ami nálunk sok hónapig tart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.