Bármi is legyen az egyes megfigyelők konkrét véleménye, egyben megegyezhetnek: a vártnál sokkal nagyobb érzelmi és politikai hatást váltott ki a trafikügy a társadalomból. Minden bizonnyal azért, mert az engedélyek újraelosztása következtében előálló helyzet könnyen átlátható, és mindenkinek lehetnek saját empirikus tapasztalatai a környezetében a lezajló változásokról, és mert biztos és komoly pénz van a dohánytermékek forgalmazásában. Mint cseppben a tenger, ez a pályázat jól modellezte azt a döntéshozatali és működési mechanizmust, amely már három éve érvényesül a nemzeti együttműködés rendszerében, de amelynek lényegét az átlagember nem nagyon volt képes átlátni. Maga a miniszterelnök is érzékelte a veszélyt, hogy itt most nem csak a szokásos elégedetlen zsörtölődésről van szó a kormányzati oldallal nem szimpatizálók részéről, hanem sokkal többről, ami akár a népszerűség csökkenését is előidézheti. Ezért ígérte meg a szokásos pénteki rádiós beszédében, hogy a vesztesek számára valamilyen kompenzációs megoldást keresnek majd.
Az ígéretek ellenére azonban nincs könnyű helyzetben a kormány, mert mindenekelőtt újra kellene pozícionálnia a kommunikációját, hiszen eddig azt hangoztatta, hogy a pályázatok elbírálásával kapcsolatban minden rendben, van és áll elébe mindenfajta vizsgálatnak. Ha viszont a dolog valóban így áll, akkor nincs szükség a vesztesek kompenzálására, hiszen igazságos versenyben maradtak alul. Mindazonáltal mindenki tudja – legalábbis aki már bírált el különféle pályázatokat –, hogy az értékelési kategóriák és a skálák beállításával szinte bármelyik pályázatot ki lehet hozni győztesnek (és persze némi változtatással vesztesnek is). A feladat tehát nem a pályázati eredmények hivatalos megvédése, hanem az emberek megnyugtatása, igazságérzetének kielégítése.
Minden bizonnyal nagyon nehéz lenne hitelt érdemlően bebizonyítani a politikai elfogultságot a pályázatok elbírálása során, már csak az előzőekben elmondott rugalmas értékelési szempontok miatt is. De legalább ennyire problémás az egyes pályázók politikai orientáltságának a meghatározása is, hiszen arra vonatkozóan nemigen lehet objektív mércét találni. Ráadásul az információs törvény rapid módosítása az ellenőrzésnek és a bizonyításnak még az elvi lehetőségét is megszüntette. Ez a felülvizsgálati út tehát nem járható.
Ugyanakkor elég kézenfekvőnek tűnne az egész pályázati eljárás megtámadása azon az alapon, hogy a pályázat elkészítése idejéhez képest az elbírálás utáni időszakra lényegesen megváltoztak a feltételek, mivel több, mint háromszorosára emelkedett a dohánytermékek haszonkulcsa. Ez olyan momentum, amely lényegesen befolyásolta a versenyfeltételeket. És nemcsak azért, mert egyesek esetleg már korábban is tudhatták, hogy majd megemelkednek a haszonkulcsok. A kiszivárogtatásra vonatkozóan – már ha volt egyáltalán ilyen eset – egyébként sem lehet egyértelmű bizonyítékokat találni. Sokkal fontosabb az a szempont, amely szerint sok potenciális pályázó az alacsony haszonkulcs miatt nem indult el a pályázaton, vagy ha mégis elindult, egészen más üzleti tervet dolgozott ki, mint amilyent akkor állított volna össze, ha magasabb haszonkulccsal kalkulálhatott volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.