A magyar kormány átlépte a... nem, nem a Rubicont, de a Lajtát biztosan, hiszen a reklámadót immár nem Magyarországon bejegyezett cégekre is kivethetik. Ehhez két feltételnek kell teljesülnie: a médiaszolgáltató műsoridejének legalább felében magyarul sugározzon, és Magyarországon fogható legyen. Ez a legfrissebb reklámadó-tervezetból derül ki, amely még nem hivatalos, de már indoklással ellátott, kodifikált, elfogadásra előkészített, igaz, sok ellentmondással terhelt szöveg.
Szép feladat lesz a NAV számára kiszámolni, hogy a nem Magyarországon működő cégek által sugárzott műsorok között milyen arányban vannak magyar reklámok, és az összes nettó árbevétel mekkora részét adják. A neheze, az adóbehajtás pedig majd csak ezután jön. Vajon hogyan végzik a munkát, kiutaznak táskákkal a pénzért? És milyen képet vágnak majd Luxemburgban, Londonban, Lyonban?
De a lényeg úgysem ez: a törvény célkeresztbe vette a két nagy kereskedelmi televíziót, és megmondta, mennyi adóval kell őket sújtani. A többin most farigcsálnak a jogászok, több-kevesebb sikerrel.
És közben hullik a forgács. A kiskapuk bezárásával, a kapcsolt vállalkozások egyként kezelésével újabb nagy műsorszolgáltatók és kiadóvállalatok árbevételét csapolják meg irreális mértékben, egy egész iparágat sodornak végveszélybe. Az eredeti cél a nagy kereskedelmi tévék meggyengítése, az egyiknek, a TV2-nek a legjobb feltételekkel történő bekebelezése volt. A kormány számára már csak járulékos előny, hogy közben más, külföldi tulajdonú sajtótermékek és műsorszolgáltatók is kiszolgáltatottabbá válnak az állami akaratnak.
És innentől a reklámadó bevezetése már nem csak iparági kérdés. A sajtó társadalmi szerepe vész el, ellenőrző funkciója válik semmivé. A reklámadó a szólás- és sajtószabadság alapjogát sodorja veszélybe, és a hazai nyilvánosságot egyre inkább az államilag és pártpolitikailag irányított sajtóra szűkíti le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.