BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Apple: Megszédült az óriás

Tavaly 700 dollár felett tetőzött az Apple árfolyama, azóta viszont szinte összeomlott a részvényár, a papírt 400 dollár alatt is jegyezték a New York-i tőzsdén. Steve Jobs halála után egy ideig még jól teljesített a vállalat, most viszont a fokozódó versenyben kellene egy lépéssel ismét a világ elé kerülnie.
2013.06.18., kedd 05:00

Steve Jobs vezetése alatt az Apple a semmiből a világ legnagyobb technológiai vállalatává vált. Amikor Jobs átadta az üzletet – majd elhunyt –, megosztottak voltak a rajongók és az elemzők is abban a tekintetben, hogy mennyire fog hiányozni a vállalat irányításából.

Számos elemző úgy vélte, hogy a zseni hiánya nem fogja megrengetni az Apple-t, és látszólag nekik lett igazuk. A részvényárak a 2011. októberi 400 dollár környékéről egy év alatt 700 dollárig emelkedtek, ami azt jelezte, hogy a vállalat egészséges, a növekedés és az innováció töretlen lehet. Mások úgy érezték, hogy Jobs távozásával vége van annak a korszaknak, ami kizárólag a prémiumkategóriás termékek gyártásáról szólt. Ez pedig a „tökéletesség” érzetének végét is jelentheti.

Az árfolyam esésének egyik lehetséges magyarázata, hogy Jobs távozása az immateriális vagyont is befolyásolhatta. A láthatatlan vagyon mérése nagyon nehéz, hiszen a könyvekben nem jelentkezik, de a jövőbeli fejlődésének ettől függetlenül meghatározó része. Karl Erik Sveiby szerint a cégek könyv szerinti értékén túl a vállalat értékét az immateriális vagyon adja. A szervezeti tőke (belső szerkezet), ügyféltőke (külső szerkezet), valamint az alkalmazottak kompetenciája, így az emberi tudás együtt alkotják az immateriális vagyont. A láthatatlan tőke fontos részét képezik például a szabadalmak, az információs technológiai-rendszer, a vállalati kultúra; a külső szerkezetet tekintve pedig például a márka, a hívnév, az arculat.

Adódhat a kérdés, hogy Jobs távozásával milyen mértékben változott meg az Apple immateriális vagyona. Annyi biztos, hogy új terméket nem fejlesztett ki azóta a vállalat. Már a legújabb iPhone sem a „legokosabb” telefon a piacon, noha a márkahűség az Apple termékek birtokosainál továbbra is igen erős. A hírek szerint a vállalat olcsóbb termékek kifejlesztésével növelné bevételét. A cég imázsa viszont érdemben változhat, ha valóban az alacsonyabb árú, a tömegek számára is elérhető termékek irányába mozdulnak.

Az imázs változását ugyanakkor ellensúlyozhatja, hogy az Apple sokak számára megfizethető termékeket hoz létre, amivel növelheti bevételeit. Bár már vannak nem túl pozitív tapasztalatai a vállalatnak: az iPad mini nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és az okostelefonok piacán sem kisebb a verseny, mint a táblagépeknél.

Az Apple árfolyamának zuhanásában ugyanakkor számos más tényező is szerepet játszik. Az IT-szektorban minden területen élesedik a verseny, és nem csupán a Samsung térhódítása, hanem például a „sírjából” feltámadó BlackBerry is okozhat fejtörést a vállalatnak.

De nem csak ez lehetett a korrekció oka. 2012 első felében felgyorsult a részvényár-emelkedés. Az árfolyam februárban kitört a hosszú távú emelkedő csatornából, és egy fenntarthatatlan szárnyalás vette kezdetét. Ez azt is jelentheti, hogy lufi alakult ki, ami kipukkant, és egy természetes korrekció zajlott le.

Az iPhone 5 bemutatása után nem tudott új dologgal előrukkolni a vállalat – amely részben még a Jobs-korszak terméke. A vállalatnak azonban újra az innováció útjára kell lépnie, ha a világ legnagyobb technológiai cége akar maradni. A Nokia a várakozások szerint egy 41 megapixeles kamerával felszerelt csúcstelefonnal szeretné megmutatni a felhasználóknak, hogy így kaphatják a legélesebb képet a világról, a Samsung új készüléke pedig már a szemünk mozgására is figyel. Az Apple-nek most a gondolatainkban kell olvasnia, vagy elhitetni azt, hogy a világ mégis csak mögötte kullog. Ez azonban nem lesz egyszerű. Ehhez szükség lesz (a Jobstól megszokott) „még valamire”.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.