Március végéig tartott az a nagyjából hat éves időszak, amely során folyvást csökkent a kiskereskedelemben értékesített áruk mennyisége. A KSH kiskereskedelmi gyorstájékoztatójában a szezonálisan és naptárhatással kiigazított volumenindex görbéje ugyanis addig lejt, áprilisban pedig – végre! – fölfele fordult. Amint az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) megállapítja: a reálkeresetek növekedése révén.
Igaz ugyan, hogy csak huszadika után adja majd ki a KSH a kiskereskedelem összesített áprilisi árbevételét, de valójában az eladott mennyiség alakulása a fontos. Így például az, hogy kilenc havi esés után áprilisban végre több élelmiszer kelt el, mint egy évvel korábban. És az is, hogy mérséklődött az üzemanyagok ára, nőtt a forgalom. Ezzel ugyan csak az elmúlt évek alapos drágulásából faragott le a piac, de annak ellenére is nőtt az üzemanyagvásárlási kedv, hogy az árszint még nem ment a legújabb lélektani határ, a 400 forint alá.
Ez a fordulat azért nem nagyon meglepő, hiszen az ember már csak olyan, hogy szeret fogyasztani. Ma pedig szeretne visszakapaszkodni egy egyszer már elért, és még el nem felejtett fogyasztási szintre. Talán ezért is bizakodik annyira az OKSZ, hogy közleményében az idei évre azt prognosztizálja, hogy a fogyasztás eléri, egyes területeken pedig túl is lépheti az előző évi szintet.
A kereskedők többségét azonban nem öntötte el az a kimondott eruptív öröm, és egyikük józanul azt mondta a friss statisztika láttán: ennek ellenére még a gödör alján vagyunk. Emberünk nem élelmiszer- vagy üzemanyag kereskedő, hanem iparcikkeket árul. Ebben a szegmensben pedig áprilisban sem nőtt a forgalom.
Legyünk továbbra is racionálisak: a statisztikailag kimutatott reáljövedelem-emelkedés kétségtelenül kedvező jel, de ha nem bővül a termelés, nem csökken a munkanélküliség, akkor hosszabb távon nem lesz pénz a fogyasztás növekedésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.