Ahogy arra számítani lehetett, a Magyar Nemzeti Bank a múlt héten 25 bázisponttal, 4,5 százalékra csökkentette az irányadó kamatot. A 2012 augusztusában megkezdett lazítási ciklusban az alapkamat ezidáig 2,5 százalékponttal csökkent. A jegybanki közlemény – nem meglepő módon – galamb hangvételű volt, még inkább, mint egy hónappal korábban. Az inflációt tárgyaló bekezdés a nyomott béremelkedést említi mint az egyik okot, amiért nem várható, hogy a termelési költségek emelkedése a fogyasztói árakban is megjelenik. A dezinflációs folyamathoz az árupiaci termékek árának alakulása és az erős forint is hozzájárult – olvasható a közleményben.
Ahogy arra szintén számítani lehetett, az Európai Bizottság javaslatot tett a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárás megszüntetésére. A végső döntést ugyan csak június 21-én hozza meg a pénzügyminiszterek tanácsa, ez azonban inkább formalitásnak tűnik. A kiadott közleménye szerint a fiskális megszorítások legutóbbi köre döntőnek bizonyult: a bizottság 2013-ra 2,7 százalékos, jövőre 2,9 százalékos GDP-arányos deficitet valószínűsít (szemben a korábbi prognózisban szereplő 3, illetve 3,3 százalékkal).
Magyarország 2004 óta első ízben csatlakozik az erényes fiskális politikát folytató országok klubjához – mi változhat ezzel? Két közvetlen következményt látunk. Először, a költségvetési lyukak betömését célzó rövid távú fiskális kiigazítások esélye drámaian lecsökkent. Ahhoz ugyanis, hogy újra meginduljon az eljárás, Magyarországnak át kellene lépnie a 3 százalékos küszöböt, ami ténnyé csak 2014 április-májusában válhat, amikor a 2013-as költségvetési adatokat nyilvánosságra hozzák. Másodszor, a kormány nagyobb fiskális mozgásteret kapott, amit felhasználhat a 2014-es (választási) költségvetés elkészítésekor. Nyilvánvaló, hogy míg az első következmény egyértelműen jó, a második (a nagyobb fiskális mozgástér) kockázatokat hordoz.
A múlt hét másik eseménye, hogy a Magyar Nemzeti Bank 50 százalékkal, 750 milliárd forintra (a GDP 2,6 százalékára) emelte a Növekedési Hitel Program keretösszegét. Az első, a kkv-knak olcsó forinthitelt biztosító pillér 250 milliárd forintról 425 milliárd forintra, a második, a devizahitelek forint itelre váltását célzó pillér pedig 75 milliárd forinttal 325 milliárd forintra emelkedett. Az, hogy a jegybank még a végleges tervezet előtt közzététele előtt megemelte a programban rendelkezésre álló összeget, kétségkívül a bankok érdeklődésének a jele. Kezdettől fogva úgy gondoltuk, hogy a Növekedési Hitel Program pilotkezdeményezés, amelyet – amennyiben sikeresnek bizonyul – bővíteni fognak. Nem zárjuk ki, hogy a keretösszeget a jövőben újra meg fogják emelni.
A Magyar Nemzeti Bank modus operandija jelenleg az, hogy a gazdaság egészében csökkentse a finanszírozási kamatokat, és hogy – a devizahitelekkel szemben – bátorítsa a forint-hitelfelvételt. A Növekedési Hitel Program és az árfolyamgát egyaránt ebbe az irányba hat. Az alacsonyabb forintkamatok azonban szintén a terv részét képezik. A kamatok jelentős csökkenésével szembeni hagyományos akadályok – magas infláció, a devizahitelesek nagy aránya, kedvezőtlen kockázati megítélés – jelenleg sokkal kevésbé tűnnek súlyosnak, mint az utóbbi években bármikor. Kedvező hátteret jelent a lazítást célzó globális monetáris politikai irányvonal, és a másutt is rekord alacsony alapkamat is.
Mindezeket figyelembe véve úgy tűnik, a Magyar Nemzeti Bank számára vissza nem térő lehetőség nyílt arra, hogy az idén sokkal alacsonyabb szintre csökkentse a kamatokat. Most úgy gondoljuk, hogy a kamatvágások a nyári hónapokban folytatódnak, és szeptemberre az alapkamat 3,5 százalékra csökken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.