A G8-országok következő találkozóját az Egyesült Királyság elnökségével Észak-Írországban tartják. A világ legiparosodottabb országainak (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Kanada, Olaszország) vezetői június 17-én és 18-án gyűlnek össze. Az Európai Uniót Herman Van Rompuy, az Európai Tanács és José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke képviseli majd. David Cameron miniszterelnök javaslata alapján a találkozó középpontjában azok a kihívások állnak majd, amelyekre a világgazdasági növekedés, a foglalkoztatás és a hosszú távú jólét biztosítása érdekében kell választ találni.
Az Európai Bizottság és az OECD egyaránt úgy látja, hogy a válság legsúlyosabb részét már magunk mögött tudhatjuk. A pénzügyi piacok ugyancsak így gondolják: a részvénypiacok 2013 eleje óta erősödnek, a kamatok közötti különbségek pedig csökkentek. A gazdasági kilátások már kevésbé borúsak, a G8 országokban a GDP-növekedés 2013-ban gyorsulhat.
Az eurózónában azonban csak lassan javul a helyzet. A közös pénzt használó blokk gazdasága 2012-ben 0,5 százalékkal zsugorodott; a prognózisok szerint az idén további 0,6 százalékkal csökkenhet a GDP, a növekedés 2014-ben indulhat be újra (az OECD prognózisa szerint 1,1 százalékos bővülés várható). A megszorító intézkedések nyomás alá helyezték a fogyasztást, amely várhatóan az idén is gyenge marad – annak ellenére, hogy az Európai Bizottság 4 tagállamnak haladékot adott arra, hogy a költségvetési deficitet a GDP 3 százalékára csökkentse. (Franciaországnak és Spanyolországnak 2-2, Belgiumnak és Hollandiának 1-1 extra év áll rendelkezésére.) A bizottság sürgeti, hogy az eurózóna országai folytassák azokat a reformokat, amelyek célja a magánbefektetések szabad áramlásának biztosítása – a bankunió ebből a szempontból különleges jelentőséggel bír –, a munkanélküliség emelkedését pedig a munkaerőpiac deregulációjával próbálják megállítani.
Ezeknek a reformoknak a gyümölcseit azonban nem valószínű, hogy a közeljövőben learathatjuk. Rövid távon a külkereskedelem marad a növekedés motorja, így minden attól függ, hogy milyenek az eurózóna legfontosabb kereskedelmi partnereinek növekedési kilátásai. A fő partnerek között van, amely nehezen vesz csak lendületet. Ilyen például Kína, amely az Egyesült Államok után Európa második számú kereskedelmi partnerére. Kínában tavaly mindössze 7,8 százalékkal, 1999 óta a leglassabb ütemben nőtt a GDP, és a legfrissebb felmérések arról tanúskodnak, hogy a lassulás – a 2011 végén elfogadott élénkítő intézkedések ellenére – az idén is folytatódik.
Ilyen körülmények között döntött Németország arról, hogy nem támogatja azt a bizottsági ajánlást, amely szankciókat szorgalmazott a kínai napelemgyártókkal szemben. (Az Európai Bizottság kedden megszavazta a dömpingvám bevezetését, amely augusztusban 47,6 százalékra emelkedik, amennyiben Peking nem változtat gyakorlatán.) Ez tökéletesen illusztrálja, hogy Berlin milyen pragmatikusan közelít a globalizációhoz. Kína a németországi gép- és autógyártók fontos piaca. Angela Merkel kancellár emiatt meleg fogadtatásban részesítette a kínai miniszterelnököt, biztosítva arról, hogy mindent meg fog tenni a protekcionista intézkedések ellen. Kína hamarosan szabadkereskedelmi egyezményt köt Svájccal – amelynek értelmében a Kínába irányuló svájci export 84 százaléka, a Kínából a svájci államszövetségbe irányuló kivitelnek pedig 99,7 százaléka mentesül a vámok alól –, ez lesz Kína első ilyen megállapodása a kontinentális Európában. Az Európai Bizottság eközben szintén tárgyal a kínaiakkal egy egyezményről, amelynek fő célja az európai beruházások jogi védelmének biztosítása az ázsiai országban. A tárgyalások várhatóan kemények lesznek, amit az is jelez, hogy az Európai Bizottság nemrégiben tette közzé tájékoztatóját a telekommunikációs eszközök gyártása területén Kínában követett tisztességtelen gyakorlatokról.
Európa és az Egyesült Államok kapcsolatai – jelenleg úgy tűnik – kevésbé feszültek. Az Európai Parlament többségi döntése nemrégiben hozzájárult ahhoz, hogy megkezdődjenek a szabadkereskedelmi egyezményről szóló tárgyalások, amelyek a kulturális és audiovizuális szolgáltatásokra nem fognak kiterjedni. Ezzel az Európai Unió – és különösen az eurózóna – csak nyerhet. A közös pénzt használó blokk nem veszített piaci részesedéséből az USA-ban, sőt még új lehetőségeket is talált. A szabadkereskedelmi megállapodás valódi előnyt jelentene Európának, amely ezzel szorosabban kapcsolódhatna a növekedés amerikai motorjához, amely jelenleg éppen gyorsul.
Az Egyesült Királyság elkötelezett abban is, hogy az adóelkerülés elleni harcot prioritássá tegye a G8-csoporton belül. David Cameron miniszterelnöknek elég dolga lesz egyes brit koronafüggőségekkel, mindenekelőtt a Csatorna Szigetcsoporttal és Man-szigettel (egyik sem része az Egyesült Királyságnak), valamint olyan tengerentúli brit területekkel, mint a Kajmán-szigetek, amely 2010-ben a világ hatodik legnagyobb pénzügyi központja volt. Korábban Luxemburg és Svájc többször is hivatkozott ezekre a kiterjedt offshore befektetői területekre, amellett érvelve, hogy belső piacukon ők is megtarthatják banktitkokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.