A bíróság 2012. szeptember 12-i előzetes döntése nagy vonalakban helyben hagyta az ESM létrehozását és működését, és lehetővé tette, hogy Németország is aláírja az alapokmányt. A testület ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy a német adófizetők kötelezettségvállalása az ESM-ben csak a parlament jóváhagyásával haladhatja meg a jelenlegi (190 milliárd eurós) szintet.
Végső döntés a nyár vége előtt nem várható, az érdeklődést viszont fokozta, hogy a német alkotmánybíróság már nemcsak az ESM, de az OMT elleni panaszokat is vizsgálja. A bíróságnak döntenie kell arról, hogy a tavaly augusztusban Mario Draghi által bejelentett programmal az EKB nem terjeszkedik-e túl a mandátumán, illetve hogy nem sérti-e a kormányok finanszírozását tiltó rendelkezést, és hogy – a kötvényvásárlásokon elkönyvelt veszteségek miatt – nem helyez-e jogszerűtlen terheket a német adófizetőkre. Ha a bíróság helyt ad a panaszoknak, akkor előfordulhat, hogy felszólítja a kormányt az EKB mandátumát rögzítő szerződés újratárgyalására, de arra is kötelezheti a kabinetet, hogy az EKB ügyében illetékes Európai Bíróságon támadja meg a programot.
A meghallgatások nagy nyilvánosságot kaptak, különösen, hogy a bírák előtt a vezető német szakemberek – köztük az EKB kormányzótanácsának két tagja – egymással szöges ellentétben álló véleményeknek adtak hangot. Jens Weidman, a Bundesbank elnöke soha nem csinált titkot abból, hogy ellenzi a kötvényvásárlási programot. Az OMT elindításával a kormányok kevésbé éreznek majd késztetést a reformok végrehajtására, az EKB pedig a fiskális politika mezejére tévedve saját önállóságát ássa alá – magyarázta a bíráknak, hozzátéve: ha nem a jegybank hatáskörében indulna, akkor egy hasonló programot támogatna. Kollégája, az EKB igazgatótanácsában ülő Jörg Asmussen ugyanakkor leszögezte: a kötvényvásárlási programmal az EKB nem lép túl a mandátumán, hiszen az OMT hozzájárul az euróövezet pénzügyi stabilitásához, és jelenleg is segít abban, hogy a deflációs spirál elkerülhető legyen. Az európai jegybank mandátumának újratárgyalását Pandóra szelencéjének kinyitásához hasonlította, arra hivatkozva, hogy nem minden kormány helyez akkora hangsúlyt a költségvetési deficit monetáris finanszírozásának tilalmára, mint Németország, és hogy egyes országok éppenséggel a mandátum újradefiniálását szorgalmaznák (például egy növekedési cél elérését is belefoglalnák). Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter pedig arra figyelmeztetett, hogy a jegybank függetlensége kerülhet veszélybe, ha az egyes eurózóna-tagok bíróságai elkezdenek EKB-tárgyú döntéseket hozni. Jelezte, hogy a német kormány semmilyen formában nem érezte, hogy az EKB intézkedései sértették volna a függetlenségét.
A jogi megfontolásokat figyelmen kívül hagyva sem meglepő, hogy a német kormány támogatja az OMT-t. Először is, a program által nyújtott haladék tette lehetővé Schäuble számára, hogy ideje és energiája jelentős részét mozgósítva csökkentse 2012 nyarán tett ígéreteinek súlyát. Így például elhalasztották a teljes bankunió létrehozását, az ESM keretében történő közvetlen banki rekapitalizációról pedig csak a múlt csütörtökön sikerült megegyeznie az Eurogroupnak.
Másodszor, az OMT felépítése lehetővé teszi, hogy az EKB – bizonyos mértékig és közvetve – támogassa az európai kormányokat. A nehéz helyzetbe került országoknak azonban először egy európai segítségnyújtási program kedvezményezettjének kell lenniük ahhoz, hogy az OMT-ben részt vehessenek. Az ESM nem nyújthat támogatást nélkül, hogy ezt – az eurózóna pénzügyminisztereiből álló – kormányzótanácsa jóvá nem hagyta volna. Ebben a testületben a német pénzügyminiszternek Németország nagy súlya miatt vétójoga van. A miniszter ráadásul – az alkotmánybíróság korábbi határozata értelmében – nem hozhat döntést a parlament jóváhagyása nélkül. A német tisztségviselők tehát bizonyos mértékig nyilvánvalóan ellenőrzik a kötvényvásárlási programot. Az is igaz mindazonáltal, hogy nem tudják a releváns tételeket eleve felülről korlátozni, annak mintájára, ahogy az ESM tőkéjében lévő német részt is korlátozták. Elvégre az OMT program hatékonysága éppen azon múlik, hogy a kötvényvásárlások megfelelnek-e az EKB céljának, amely szerint a volumen potenciálisan korlátlan.
A korlátlan vásárlásoktól persze még nagyon messze vagyunk. Bár a programot sohasem aktiválták, és az EKB egyetlen kötvényt sem vásárolt, a (10 éves) olasz és spanyol kötvények spreadjei jelenleg sokkal kisebbek, mint egy évvel ezelőtt voltak. Hasonlóan, a Target2 szerinti német többlet – amely a német közpénzügyek kockázatát tükrözi – tavaly augusztus óta 160 milliárd euróval csökkent. A Karlsruhei Bíróság elnöke leszögezte: a program alkotmányossága szempontjából a siker irreleváns szempont, ellenkező esetben ugyanis arról lenne szó, hogy „a cél szentesíti az eszközt”. Nyilván igaza van – de éppen ez a siker a bizonyítéka annak, hogy a német adófizetők által viselt kockázat nem nőtt, hanem csökkent. A kockázat valójában közel van ahhoz a szinthez, amekkora 15 évvel ezelőtt, a nem teljes Gazdasági és Monetáris Unió létrehozásának idején volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.