Az energiamegtakarítás és az importfüggőség-csökkentés az Európai Unióban prioritást élvez. Az energiatakarékosságnak, az importfüggőség mérséklésének és a káros kibocsátás csökkentésének hármas célját jelzi az EU 3-szor 20-as direktívája, amely 2020-ig 20 százalékos javulást ír elő az energiahatékonyságban, a megújulók arányában és a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorításában egyaránt. 2014-ben lép életbe az előírás, amely szerint a tagországoknak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell csökkenteniük a megelőző 3 év átlagához képest a végső energiafelhasználásukat. A dicséretes szándék nem vitatható, de az EU jelenlegi gazdasági és pénzügyi helyzetében a megvalósulás több mint kérdéses. Ilyen alapon akár arról is ki lehetne adni egy direktívát, hogy a tagországok gazdaságának 2020-ig évi átlagban 3 százalékkal kell bővülnie.
Az energiatakarékosság fontosságát nem vonjuk kétségbe, de az 1,5 százalékos csökkentés már a bázis megválasztása miatt is problematikus. Az előző 3 évben az EU legtöbb tagországa súlyos gazdasági- és pénzügyi válságban vergődött, érdemi gazdasági fejlődés 2011–13 átlagában nincs, az energiafelhasználás részben emiatt, részben a lakossági jövedelmek csökkenése miatt érezhetően visszaesett. A 2020-ig terjedő időszakban remélhető 1–2 százalékos éves növekedés, valamint a fogyasztás enyhe bővülése inkább az energiaigények stagnálását, esetleg szerény bővülését valószínűsíti.
Igazából azonban nem a bázisidőszak megválasztásával van a baj, hanem azzal, hogy az előírás nem veszi figyelembe a piacgazdaság elemi követelményeit. Ugyanis bármilyen fájdalmas is a magas energiaköltség és vészterhes az importfüggőséghez társított politikai kockázat, a piacgazdaságban a sokszínű és időben is gyorsan változó növekedési tényezők együttes optimális kombinációjára kell és kívánatos törekedni. Az egységes évi 1,5 százalékos energiamérséklés előírása még akkor is irreális volna, ha a 27 ország valamennyire is hasonló lenne. A különbségek azonban inkább jellemzik az EU országait, mint a hasonlóság. Ha elfogadjuk is a keresleti-kínálati piaci árak állami beavatkozásokkal való eltérítésének társadalmi-környezeti indokait, látnunk kell azt is, hogy a gazdaság erőforrásai minden időszakban többé-kevésbé adottak, és hogy hosszabb távon csak a növekedés hozhat érdemleges változást.
Az EU-direktíva alapján Magyarországon 2020-ig összesen mintegy 70 PJ energiamegtakarítást kell elérnünk. Az előző évek programjai és a nemzetközi tapasztalatok alapján ehhez több száz milliárd forintos fejlesztés szükséges. A hazai beruházási ráta viszont évek óta csökken, ma már a GDP 16 százalékára tehető. Kérdés, hogy a rendkívül szűkös beruházási források ilyen felhasználása hozza-e a legnagyobb nemzetgazdasági előnyöket? Ha az energiatakarékosság érdekében több száz milliárd forintos beruházást hajtunk végre, akkor szűkítjük az exportágazatok fejlesztési lehetőségeit, aminek következtében a versenyképesség jelentősen elmaradhat a kívánatostól.
Naturáliában mért GDP-arányos energiafelhasználásunk nagyjából megfelel fejlettségünknek és földrajzi adottságainknak. A problémát az energiaköltségek magas szintje jelenti. A lakossági energiaköltség magas arányáért valószínűleg nem a hazai energiaszektor okolható, hanem az, hogy a bérek nemzetközi összevetésben jóval alacsonyabbak. A gazdaság egészét tekintve szerepet játszik továbbá a gyenge és romló versenyképesség, amely az importra alapozó energiaszektorunk szolgáltatásaiban is tetten érhető. A megoldást ezért nem az energiamegtakarítások forszírozása, hanem sokkal inkább az export jövedelmezőségének látványos javítása jelenti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.