Csicsáky Péter lemondása a TakarékBank elnök-vezérigazgatói posztjáról mindenképpen helyénvaló lépés, hiszen tökéletesen demonstrálja, hogy a takarékszövetkezetek ernyőbankja élén bő évtizede álló ember mit gondol a most készülődő – és minden jel szerint be is következő – változásokról, és hogy azokat mennyire tartja előremutatónak vagy vállalhatónak.
Más kérdés, hogy Csicsáky segélykiáltásnak is beillő lemondásának üzenetét az érintetteken kívül hányan veszik majd ténylegesen észre. Az eddigi, a módszer alapján hasonló ügyek – lásd trafik – tükrében félő, hogy nem sokan. Persze Áder Jánosnak még alá kell írnia a TakarékBank állami többségbe adását hozó törvényt, ám ha utólag csiszolni is kell rajta, nem valószínű, hogy a lényeg – a takarékok önállóságának elvesztése – változna.
Amellett persze, hogy az állam – és rajta keresztül egy kedvezményezetti kör – épp rátenyerelni készül a takarékszövetkezeti szektorra, két baj is van ezzel az üggyel. Az egyik, hogy egy jól működő rendszert igyekszenek épp szétverni: a takarékok szektorszinten a válság évei alatt is végig nyereségesek maradtak, tőkehelyzetük folyamatosan javult, és néhány évvel ezelőtt elindultak az integráció erősítésének irányába is. Ehhez képest nem lehet tudni, hogy mit hoz majd a többségi állami tulajdon, és a kézi vezérlés, körítve egy nagyon enyhe stratégiai fordulattal, és presszióval az aktívabb vállalati hitelezés felé.
A másik, különösen aggasztó körülmény a precedens jelleg: ha hónapokig tartó egyeztetéseket követően az állam néhány nap alatt képes lehet arra is, hogy erőszakkal magához ölelje az egyik legerősebb hitelintézeti csoportosulást, ott nagyon nagy baj van. Akkora, amit a legnemesebb gazdaságpolitikai céllal sem lehet megindokolni. Európában legalábbis biztosan nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.