Az európai vezetők joggal aggódnak a fiatalok aggasztóan magas munkanélküliségi rátája miatt, amely szinte az egész Európai Unióra jellemző. Az Eurostat legfrissebb adatai szerint májusban a 25 éven aluliak körében a munkanélküliek aránya az unió egészében 23 százalék volt, az eurózónában pedig megközelítette a 24 százalékot. A fiatalkorú munkanélküliek aránya négy országban (Görögországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban) meghaladja a 40 százalékot, Görögországban és Spanyolországban az 50 százalékot is. Az aggasztó helyzet miatt a problémát Herman van Rompuy, az Európai Tanács elnöke kiemelt témaként tűzte a múlt heti uniós csúcs napirendjére. El is indul egy 6 milliárd eurós program, hogy „azok a fiatalok, akik nem tanulnak, nincsenek alkalmazásban és nem is vesznek részt szakmai képzésben, négy hónapon belül állást találjanak, vagy oktatásban, illetve szakmai képzésben részesüljenek”.
A helyzet azonban sajnos az, hogy a fiatal embereket célzó intézkedések önmagukban nem tudják megoldani a problémát. Ennek oka, hogy a fiatalok körében a munkanélküliség erősebben korrelál a teljes népesség munkanélküliségi rátájával és a növekedéssel, mint azokkal a speciális, a fiatalkori munkanélküliség szempontjából fontos tényezőkkel, mint amilyen a szakmai képzés vagy az iskolai végzettség. A fiatalok körében a munkanélküliek aránya nem csupán az Európai Unióban, de az Egyesült Államokban és Japánban is nagyjából kétszerese a teljes népesség rátájának, és ez a mutató meglehetős állandóságot mutat, a különböző gazdasági ciklusok alatt.
Az Európai Unióban a fiatalok körében mért és a teljes népességre vonatkoztatott munkanélküliségi ráta aránya jelentős eltéréseket mutat az egyes országok között. 2013 májusában például ez az arány Németországban volt a legkisebb (1,4) és Olaszországban a legnagyobb (3,2). Ennél is figyelemre méltóbb azonban, hogy a mutató kivételesen stabil maradt a gazdasági ciklusban; az Európai Unió legtöbb országában 2007-ben, a válság kirobbanása előtt is ugyanakkora volt, mint 2013 tavaszán.
Eszerint tehát az, hogy a fiatalok körében 2007 óta meredeken emelkedett a munkanélküliek aránya, párhuzamosan zajlott a teljes népességre számolt állástalanság növekedésével, és nem speciálisan a fiatalokra jellemző tényezők miatt következett be, hanem a gyenge gazdasági növekedés miatt. Még a fiatalkori munkanélküliség Görögországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban tapasztalható szélsőségesen magas szintje sem jelenti azt, hogy a két ráta aránya megváltozott volna (Görögországban némileg még csökkent is). Valójában a fiatalok körében növekvő munkanélküliség együtt mozgott a teljes népességre vonatkozó rátával, amely átlagosan 8 százalékról 21 százalékra emelkedett. Mondanunk sem kell, hogy ha Görögország, Olaszország, Portugália és Spanyolország sikeres munkaerőpiaci reformot hajtott volna végre a német szakképzési rendszer mintájára (ami igen nagy teljesítmény lett volna, tekintve, hogy a német modell gyökerei 1888-ig nyúlnak vissza), akkor a fiatalok körében sem emelkedett volna ilyen mértékben a munkanélküliség.
Miután országában a legmagasabb a fiatalok és a teljes népesség munkanélküliségi rátájának aránya, a nemrég kinevezett olasz miniszterelnök, Enrico Letta helyesen szorgalmazza egy nemzeti akcióterv létrehozását, és helyesen jár el, amikor ehhez uniós támogatást kér. De a többi uniós tagállamban, különösen azokban, amelyekben a fiatalok körében a munkanélküliek aránya meghaladja a 40 százalékot (de még Olaszországban is), a fiatalkori (és a felnőttkori) munkanélküliség csökkentésének kulcsa a növekedés.
Hat évvel eltelt már a válság kitörése óta, és az Európai Uniónak még mindig nincs növekedési stratégiája. Egy ilyen stratégiának, amilyen gyorsan csak lehet, csökkentenie kellene a kibocsátási rést és a munkanélküliséget, folyamatosan erősítve közben a potenciális növekedést. E kettős cél elérése érdekében Európának makrogazdasági és strukturális intézkedésekre egyaránt szüksége van. Az intézkedések között a következőknek kellene szerepelniük: a bankunió mielőbbi megvalósítása és a banki mérlegek megtisztítása a hitelezés beindítása érdekében; egy európai befektetési alap létrehozása (amit Philippe Maystadt, a European Policy Centre elnöke is javasolt), amely a válság által leginkább sújtott országokban segíteni a külföldi tőke beáramlását; munkaerőpiaci és társadalompolitikai reformok, amelyek a növekedést nagyobb rugalmassággal és szociális biztonsággal erősítenék; végül azoknak a korlátoknak a lebontása, amelyek még mindig megakadályozzák a közös piacra, az európai növekedés legerősebb hajtóerejére való belépést. Az eurózónában emellett kevesebb fiskális megszorító intézkedésre és lazább monetáris politikára lenne szükség. A bankunióval kellene kezdeni, a makrogazdasági intézkedésekkel folytatni, azután következhetne a többi. Ha Európa nem akar elveszíteni egy évtizedet és munkanélküli fiatalok egy egész generációját, akkor mihamarabb cselekednie kell, és egy fiatalokat célzó garanciaprogramnál sokkal hatékonyabb intézkedésekre van szüksége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.