Hongkongban valami mindig történik. Június 25-én például új nemzetközi hitelminősítő intézetet alapítottak. A kicsi a három nagy vetélytársa kíván lenni. A kis hal ezelőtt sem falta fel a nagy halat, nem lesz ez másként most sem. Mindenesetre dolgozni kezdett egy amerikai-kínai-orosz cég, a Universal Credit Rating Group (UCRG). Az induláshoz szükséges – nem túl izmosnak tűnő – 9 millió dollárt egyenlő arányban adta össze a kínai Dagong Global Credit Rating, az orosz RusRating és az amerikai Egan-Jones Ratings. Leginkább az amerikai társaságról hallottunk eddig, a másik kettő a saját hazáján kívül jelentéktelen hatású cég. A tervek szerint 2025-re akarják teljes gőzzel beindítani az üzletet, ami távoli dátumnak tetszik, de ennyi időt mindenképp rá kell fordítani a hálózat kiépítésére, és arra, hogy a piac megismerje és elfogadja az új társaságot. Az UCRG azzal kampányol, hogy nem New York érdekeit akarja szolgálni és valóban független lesz.
A Big Three a vállát sem rándította a kihívó felbukkanására. A Moody’s, a Standard & Poor’s és a Fitch Ratings uralja a piac majdnem 95 százalékát, és úgy tűnik, hogy mozdíthatatlanok. Az is lepergett róluk, amikor részben őket akarták felelőssé tenni a 2008-as globális gazdasági és pénzügyi válság kitöréséért. Sokat emlegetett példa, hogy a nagy háromnál a csúnyán bedőlt Lehman Brothers sziklaszilárdan állt, a minősítőknek fogalmuk sem volt a baj nagyságáról. Később akkor is vészharangot kongatott a világ, amikor 2011-ben az S&P leminősítette az USÁ-t, azt mondták, ez képtelenség, nem meri megtenni. Megtette. Megmaradt. Tovább erősödött.
Ha ilyen sokaknak nem tetszik a három nagy szereplése, miért nem szül például Európa komoly versenytársat? Túl sokba kerülne? Tervek ugyan vannak, de azok az érdemi vita küszöbéig is alig jutnak el. Markus Krall, a Roland Berger tanácsadó cég partnere még 2010-ben javasolt új koncepciót. Azt, hogy a befektetők fizessenek a hitelminősítésért, ne a kibocsátó, amelynek hitelképességét értékelik. És azt, hogy a munkát egy alapítványi formában, átláthatóan, olcsón működő intézmény végezze. Ennek felállítását 300-500 millió euró közé tették a szakértők, de a válság éveiben közpénzből ennyit nem akartak áldozni rá, plusz egy sor jogi aggály is felmerült. A jogi problémákat meg lehet oldani – miért nem teszik? A kiadásokat is lehet csökkenteni. Krall második tervében már csak 50 millió euróról írt, 1500 elemző helyett pedig 200-ról – de ez sem tetszett.
Lehet szeretni vagy nem szeretni a hitelminősítőket, de nélkülük a gazdaság ma nem működik. Lehet próbálkozni a befolyásolásukkal, de nincs értelme. Ha a hitelminősítők elvtelenül, részrehajlóan, spekulatíve működnének, a piac gyorsan döntene a sorsukról. Ezzel a gondolattal kell megbarátkoznia a magyar kormánynak. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter például májusban, a túlzottdeficit-eljárás – akkor már valószínű – megszűnése kapcsán úgy nyilatkozott, hogy a piacok mellettünk állnak, a hitelminősítők viszont nem. Vajon miért gondolta a kormány, hogy ennek a (valóban fontos) eseménynek a hatására az ország azonnal kikerül a bóvli kategóriából? Úgy tűnik, az Európai Unió különböző megfontolásokból kissé engedékenyebb, mint a hitelminősítők. Utóbbiak nagyon következetesen elemzik a változásokat, hosszabb távra prognosztizálnak, nem fáradnak bele a napi hadakozásba – mert nem hadakoznak. Náluk nagyobb súllyal esik latba az Orbán-kormány ad-hoc gazdaságpolitizálása és az ezzel járó politikai-társadalmi hatások kiszámíthatatlansága. Nagy baj lenne, ha ebből itthon azt a következtetést vonnák le, hogy immár a hitelminősítők ellen is szabadságharcot kell vívni. Igaz, az sem lenne megoldás, ha arra várna a kormány, hogy majd jön Hongkong, jön az UCRG, és minden másképp lesz. Mert nem ezen múlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.