BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó hírünk a világban - Az online közösség azonnal ítéletet mond

Ha romlik a cég reputációja, nem biztos, hogy a vállalat píárosa fogja megoldani a problémát. A hírnevünk megelőz minket, és az interneten száguldva köszön vissza.
2013.07.03., szerda 05:00

Az online közösségi hálózatok zömét többnyire gyenge, de sokrétű, szerteágazó kapcsolatok alkotják. Csápjaikon keresztül az információ gyorsabban terjed, mint a futótűz, és ha rossz hírt visz, fel is perzsel maga után mindent. Márpedig a rossz hír, ha célba ér, alaposan befészkeli magát az emlékezetbe. Hosszú idő alatt, kemény munkával lehet csak „felülírni a memóriát”: a fogyasztó és a közvélemény nehezen felejt.

Én például még mindig élénken emlékszem arra a tavalyi nyári napra, amikor orosz hackerek egy nyilvánvaló biztonsági rést kihasználva behatoltak a világ legnagyobb üzleti közösségi oldalának, a LinkedInnek a biztonsági rendszerébe, majd hat és fél millió felhasználó jelszavával távoztak. Nem sokkal később fel is töltötték őket egy nyilvános oldalra, és a készséges fórumozók segítségével több mint 160 ezer jelszót megfejtettek. A LinkedIn a támadás után gyorsan értesítette a felhasználókat, és lezárta az érintett fiókokat, de aznap mégis több millió felhasználó próbálgatta zavartan a jelszavát, működik-e még. Ennél nagyobb baj szerencsére nem történt, komolyabb kára sem keletkezett senkinek – a LinkedInen kívül. Az online közönség hónapokon át elemezte az esetet különböző fórumokon, a vállalat ellen indított per kapcsán pedig rövid időre idén ismét előkerült az ügy.

Számtalan hasonló „digitális bakiról” hallunk nap mint nap: bizalmas üzleti információk kerülnek napvilágra adatlopás vagy informatikai problémák miatt, felmondja a szolgálatot az online vásárlási rendszer vagy összeomlik a céges honlap. Olyan kockázatok ezek, melyek digitális kitettségünkből, a technológia állandó jelenlétéből fakadnak, és a vállalat nehéz munkával felépített reputációját veszélyeztetik. Warren Buffet, a pénzügyi guru szerint az építkezés 20 évig is eltart, de az eredmény öt perc perc alatt semmivé válhat. E gondolat talán soha nem volt még annyira érvényes, mint most, a vállalati kommunikáció szabályait alapvetően átíró digitális korban.

Ha leáll az online bankolást kiszolgáló rendszer vagy meghackelik a több százezer fogyasztót mozgató internetes kampányunkat, a vállalati píáros hiába hívja az újságírókat, hogy részletes magyarázatot adjon. A közönség már mindenről tud, sőt a hiba okait is ismerni véli, és saját hálózatain azonnal ítéletet mond. A vállalat és a fogyasztó között ma már közvetlen és azonnali a kapcsolat – ha beüt a krach, a szofisztikált sajtóüzenetek vajmi keveset érnek.

A vállalatok többsége tisztában van a reputációjukat veszélyeztető technológiai kockázatokkal. Egy globális felmérésünk szerint a menedzserek több mint 60 százaléka az adatlopást tartja a legfőbb rizikónak, kevesebb mint fele a rendszerhibát, jó egyharmada az adatvesztést. A marketingvezetők azt mondják, a technikai támogatás zavarai olyan károkat okoznak a vállalat imázsában, melyeket csak egy-két év alatt lehet helyrehozni. Komoly kockázatként értékelik a közösségi média használatát is, mégis csak a megkérdezettek ötöde tervezte meg, hogy a reputációs csapások utáni helyreállítás során mit tenne ezen a platformon.

Érdemes hát időben felkutatni a technológiai háttér és az online kommunikáció gyenge pontjait, de tegyük hozzá, a felhasználóknak is van még mit tanulniuk. A Linkedin feltörése után az egyik biztonságtechnikai cég közelebbről is megvizsgálta a nyilvánossá tett jelszavakat. Az „1234” kombinációtól a „work”, „god”, „job”, „sex” párbetűs megoldásokig terjedt a furfangosan bonyolultnak aligha mondható megoldások sora. Lehet, hogy nem is volt olyan nehéz dolga a hackereknek? Egy biztos, ha óvatlanok vagyunk, nemcsak a verítékkel felépített vállalati reputáció, a személyes jóhírnév is semmivé válhat öt perc alatt.

VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.