A konzorcium, mely a Shah Deniz II. Kaszpi-tengeri gázmező kitermelésére jött létre, közleményében a magasabb olaszországi és görögországi gázárakkal indokolta döntését, hogy miért választották a Balkánon, majd Olaszországon át gázt szállító TAP vezetéket a Közép-Európát átszelő Nabucco helyett. Ám a háttérben olyan politikai csata körvonalazódik, amely túlmutat a két vezeték gázszállító kapacitásán, és azt jelzi, hogy mindez sokkal inkább csak része a jövőbeli európai gázszállításokért folytatott háborúnak.
A Törökországon át futó Transz-anatóliai gázvezeték (TANAP) kapcsán, amely a jövőben kitermelendő azeri gázt szállítaná a TAP felé, és szerves része a déli gázfolyosónak, feltehető a kérdés: mivégre építenek egy 30–50 milliárd köbméter éves kapacitású gerincvezetéket Törökországon át az európai becsatlakozási pontig, ha azt csupán a TAP továbbíthatná Európa felé a maga 10–20 milliárdköbméter áteresztőképességével? Úgy tűnik, szükség lesz egy további vezetékre is az európai piacok felé, hacsak nem kívánja a török-azeri társaság 20–30 százalékos kapacitáson üzemeltetni a vezetéket a jövőben. Tehát a Nabuccónak (vagy egy másik, hasonló gázvezetéknek) továbbra is van jövője, ha csak a piaci és technikai megfontolásokat tartjuk szem előtt.
Ám a kelet felől Európába tartó importvezetékek közös jellemzője, hogy több mögöttük a politikai megfontolás, mint a piaci józan ész – előbbi a jelen döntés esetében is túlsúlyba került. Moszkva ugyanis csatát nyert Brüsszellel szemben, és a Nabucco nélkül a Déli Áramlat gázvezeték sokkal előnyösebb pozícióból startolhat el, ráadásul versenytárs, így pedig időbeli presszió nélkül. Emellett az EU könnyebben indokolhatja a mentességek megadását a Déli Áramlatnak (például az ún. harmadik feles hozzáférést illetően), amire a Gazpromnál olyannyira várnak. Oroszország pedig ügyes taktikázással érte el, hogy a Brüsszelben ülő bürokraták még üdvözöljék is a TAP melletti döntést, láthatóan nem realizálva a veszteséget, amit ezzel elszenved például az európai gázpiaci liberalizációs folyamat.
A döntés mögött részben a Shah Deniz II. konzorciumban tag BP áll. Ugyanis a Rosznyefttel kötött 55 milliárd dolláros gigaüzlet során, ahol az orosz olajóriás megvásárolta a TNK-BP-t, vélhetően nem szeretett volna regulációs akadályokba ütközni, ezért érdemes volt gesztust gyakorolni az orosz félnek. Emellett a BP már évek óta futtatja a South East Europe Pipeline (SEEP) vezetéktervét, amely a Nabucco legnagyobb „házon belüli” vetélytársa volt, és a mostani döntés után vélhetően újfent előtérbe kerül. Ráadásul a Gazprom az utolsó utáni pillanatban táncolt vissza a görög földgázrendszer-üzemeltetőbe (DEPA) való bevásárlástól, megnyitva ezzel az utat a Socar ajánlata előtt, amely Azerbajdzsán állami olaj- és gázmonopóliuma, és szintén a konzorcium tagja. Így a kör bezárult, a Nabucco körül elfogyott a levegő.
Kérdéses ugyanis, hogy a TAP képes lesz-e ellátni a Nabucco feladatát? Az olasz transzmissziós hálózat nem rendelkezik a szükséges továbbító kapacitással, emellett többen megkérdőjelezik a tranzitországok megbízhatóságát is. Ráadásul a hivatalos indoklás azt feltételezi, hogy a konzorcium az összes gázt a görög és az olasz piacon értékesíti majd, és egy molekula sem lesz továbbítva Nyugat- és Közép-Európa felé.
Egy bizonyos, Közép-Európa és ezzel Magyarország gázdiverzifikációjához jottányit sem fog hozzájárulni a TAP, így marad a belső termelés felfuttatása és az észak-déli gázfolyosó minél előbbi megépítése az egyoldalú importkitettség csökkentésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.