A varázsütéshez a mágia szabályai szerint mindenekelőtt azonosítani kell, hogy kire terjedjen ki a varázslat. Mióta csak folynak az egyeztetések a több-kevesebb segítőkészséget mutató kormányzattal a „devizahitelesek“ problémáinak megoldása érdekében, a felek állandóan szembesülni kénytelenek azzal a paradigmával, hogy nem létezik egyetlen, homogén „devizahiteles“ csoport. Ez pedig azóta is akadálya a megoldás-keresésnek, és a politikai akarat megszületésének.
A késedelmes, illetve nem-teljesítő hitelállomány például nem a törlesztőrészlet-emelkedéssel, hanem a csökkenő háztartási jövedelmekkel korrelál: a kutatásokon túl ezt támasztja alá az is, hogy a Nemzeti Eszközkezelő is elsősorban azokban a megyékben vásárol, ahol a legmagasabb a munkanélküliség.
Sok esetben elég, ha a háztartás egyik kenyérkeresője tartósan munkanélkülivé válik: a kieső jövedelmet az árfolyamgátnak köszönhető 25-30 százalékos törlesztőrészlet-csökkenés sem tudja ellensúlyozni. Ugyanakkor egy rosszkor felvett devizahitel sem okozza feltétlenül a háztartás anyagi ellehetetlenülését. Ha például a háztartás 2006-ban 170 HUF/CHF árfolyamon vett fel 5 millió forint svájci frank alapú lakáshitelt, és azóta a kamat emelkedése és az árfolyamhatás miatt a törlesztőrészlet a felével megemelkedett, ez a háztartás állandó kiadásain belül 2006 óta megfigyelhető emelkedésnek még mindig csak kevesebb, mint 25 százalékáért tehető felelőssé, az ezt meghaladó emelkedést már az egyéb megélhetési költségek reálértéken számított 8-10 százalékos növekedése magyarázza.
A devizahitelesek egy részének megélhetését szerencsére egyáltalán nem veszélyezteti a törlesztőrészleteknek még oly jelentős emelkedése sem. Olyannyira nem, hogy a további eladósodást elkerülendő inkább nem is élnek az állam és a hitelintézetek által közvetlenül és jelentősen támogatott árfolyamgát-konstrukció lehetőségével.
Aztán itt vannak azok, akik valóban spekulációs célból vettek fel devizakölcsönt, és azt jól vagy rosszul, de befektették. Az egyik, rendszeres utcai megmozdulásokat szervező csoport vezetője például a hírek szerint több mint negyven hitellel rendelkezik, igaz, ezeknek csak egy része devizahitel.
Vannak igazságossági szempontok is: sok devizahiteles máig előnyben van, és – különösen, ha japánjen-hitelt vett fel – előnyben is marad azokhoz a forinthitelesekhez képest, akik bármely okból annak idején a magas kamat, illetve a forintban történő eladósodás mellett döntöttek.
De akkor sincs könnyű dolga a Kúriának, ha nem a szociális problémákat orvosoló varázslatban gondolkodik, hanem a kusza devizahiteles bírósági gyakorlatot akarja rendbe rakni. Itt van mindjárt az egyoldalú szerződés-módosítás kérdése.
Jóllehet a Pécsi Ítélőtábla egy, az egyoldalú kamatemelés általános feltételeit visszamenőlegesen is jogellenesnek kimondó ítéletében maga is elismeri, hogy a törvényi felhatalmazás alapján a hitelezők kiköthették az egyoldalú szerződésmódosítás jogát, ám ezt a jogot egyben tartalmilag ki is üresíti, amikor a módosítási lehetőség tartalmát és terjedelmét a felsorolásban szereplő, a módosításra okot adó tételek változásához, és ezen változások összefüggéseihez rendeli kötni. Vagyis a Pécsi Ítélőtábla gyakorlatilag azt kéri számon a hitelezőkön, hogy miért nem szerepel a szerződésben az oklista mellett egy, az oklistában szereplő változók együttes hatását is kifejező algoritmus, vagy képlet, ami egyben relatívvá is tenné az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségét.
Az egyoldalú szerződés-módosítás lehetőségét a jogalkotó 1991-ben éppen azért teremtette meg, mert e nélkül nem lehetett volna hosszú futamidejű hiteleket nyújtani a gazdasági környezet bizonytalansága miatt. Szükség volt a rugalmasságra, mivel sem az alapkamat, sem más referenciakamat nem adhatott támpontot a referencia-alapú kamatozáshoz, illetve az infláció és a forrásköltségek alakulása a fix-kamatozás bevezetését sem tette lehetővé.
Az egyoldalú szerződés-módosítás lehetősége ugyanakkor nem feltétlenül ellentétes a hiteligénylők érdekeivel, ez a domináns árazási mód például az Egyesült Királyságban, vagy Írországban is, és semmilyen fogyasztói érdeket nem sért, ha a bankok felelősségteljesen élnek ezzel a lehetőséggel. Azt, hogy a magyar hitelintézetek felelősséggel éltek ezzel az egyoldalú jogukkal, bizonyítja, hogy 1991 óta egészen a forintnak a svájci frankkal és az euróval szemben elszenvedett értékvesztéséig egyetlen hitelfelvevő sem kérdőjelezte meg, hogy a kamatemelések és kamatcsökkentések valóban összhangban álltak-e a forrásköltségek változásával.
Az egyes hiteldíj-módosításoknak utólag minden bizonnyal igazolhatónak kell lennie, és jogos elvárás, hogy a pénzügyi intézmény valóban csak akkor éljen az egyoldalú szerződésmódosítás jogával, ha az oklistában szereplő körülmények változása a rendes üzleti kockázatokon túlmutat, és előre nem látható volt – de kizárólag a megtörtént, tényleges kamatmódosítások kapcsán lehet és kell ezt vizsgálni. Most sokan azt várják a Kúriától, hogy a Pécsi Ítélőtábla ítéletével egyezően bélyegezze tisztességtelennek, ezáltal jogellenesnek a módosítást lehetővé tevő szerződési kikötést, jóllehet azt a jogalkotó évtizedeken keresztül hatályban tartotta.
Nem gondolom, hogy a Kúria meg tud felelni mindannak a politikai elvárásnak, ami a lakossági devizahitel-szerződések jogi megítélésével kapcsolatban vele szemben most érvényesül. És bízom benne, hogy nem egy váratlan varázsütésre készül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.