A feltörekvő piaci zűrzavar közvetlen kiváltó tényezői mellett nem szabad megfeledkezni a valódi okokról, miszerint számos feltörekvő gazdaság súlyos problémákkal küzd. Ezen országok közé tartozik India, Indonézia, Brazília, Törökország és Dél-Afrika. A „Törékeny Ötöknek” nevezett csoport mindegyik tagja költségvetési és folyó fizetési mérleg hiánnyal küzd, növekedési ütemük csökken, az inflációjuk mértéke meghaladja a célsávokat, valamint a közelgő parlamenti vagy elnökválasztás miatt politikai bizonytalanság is jellemzi azokat.
Öt másik jelentős ország (Argentína, Venezuela, Ukrajna, Magyarország, Thaiföld) is sebezhetőnek nevezhető. A politikai vagy választási kockázat jellemzi mindegyiküket, sok közülük laza fiskális politikát folytat, és néhányuk esetében növekvő külső egyensúlytalanság és adósságszolgálati kockázat is megfigyelhető.
Emellett a korábban ajnározott öt BRICS országok közül háromnak a (Brazília, Oroszország, Dél-Afrika) gazdasága lassabban bővül idén, mint az Egyesült Államoké, míg a másik két ország (Kína, India) növekedési üteme erőteljesen visszaesik. Brazília, India és Dél-Afrika a Törékeny Ötök tagja, míg Kína és Oroszország potenciális növekedési ütemét a népesség csökkenése veti vissza.
A legnagyobb BRICS-gazdaságnak számító Kínának további kockázatokkal is szembe kell néznie, amelyek a hitelezés fűtötte beruházási boomból fakadnak. A hivatalos és az árnyék bankrendszer helyzetét súlyosan gyengíti az önkormányzatok, az állami vállaltok és az ingatlanszektor erőteljes hitelfelvétele. Legtöbbször az ilyen hatalmasra fúvódott hitelbuborékok a gazdaság úgynevezett kemény földet érését okozzák, és nem valószínű, hogy Kína is sértetlenül ússza meg ezt a folyamatot.
Továbbá azok a tényezők, amelyek feltörekvő piacok tavalyi turbulenciáját okozták, még nem tűntek el. Először is Kína kemény földet érésének kockázata súlyos fenyegetést jelent Ázsia feltörekvő országaira, illetve a világ nyersanyag-exportőr országaira, valamint még a fejlett gazdaságokra is.
Ugyanakkor a Fed mennyiségi lazításának leépítése már ténylegesen elindult, így a kamatok emelkedni kezdtek. Ennek eredményeként a tőke menekülni kezdett a feltörekvő piacokról, amelyeket a fejlett gazdaságok magas likviditással és alacsony hozamokkal jellemzett éveiben árasztott el, és ahol az olcsó pénz hatására a fiskális, monetáris és hitelezési politika túl lazává vált.
A jelenlegi kilengések másik fő oka, hogy véget ért a nyersanyagpiac felívelő ciklusa. Ez nem csak amiatt következett be, mert a kínai gazdaság növekedése lassult, hanem mert a magas árak éveken át tartó időszaka új kapacitások kiépítését célzó beruházásokhoz és sok nyersanyag terén a kínálat növekedéséhez vezetett el. Eközben a feltörekvő piacok nyersanyag-exportőrei nem használták ki a kedvező időszakot, és az elmúlt évtizedben nem hajtottak végre piaci alapú strukturális reformokat. Éppen ellenkezőleg, számos országban állami kapitalizmust építettek ki, amelyben túl nagy szerepet adtak az állami tulajdonú vállalatoknak és bankoknak.
Ezek a kockázatok nem múlnak el egyhamar. A kínai gazdaság növekedési üteme várhatóan nem fog felgyorsulni, és így a nyersanyagpiaci árak sem fognak emelkedni. Emellett a Fed is fokozta a mennyiségi lazítás kivezetésének ütemét, strukturális reformok pedig a választásokig nem várhatók az egyes országokban, a hivatalban lévő kormányzatok igen óvatosan nyúlnak majd a fiskális, monetáris és hitelezés politikák szigorításához azok növekedést gátló hatásai miatt.
Mindamellett továbbra sem jelentős annak veszélye, hogy egy kiterjedt deviza-, államadósság- és bankválság alakuljon ki, még a Törékeny Ötöknél sem, aminek több oka van. Mindegyik ország ugyanis rugalmas árfolyamrendszerrel és hatalmas értékű devizatartalékokkal rendelkezik, amely védelmet nyújthat fizetőeszközük és bankjaik számára. Számos országban emellett megfelelő a bankrendszer állapota, és az állami- és magánadósságok rátája – habár növekszik – még mindig alacsonynak tekinthető, ami gyengíti a csőd kockázatát.
Hosszabb távon a feltörekvő piacokkal kapcsolatos optimizmus talán helytálló lehet. Számos ország ugyanis megfelelő makrogazdasági, pénzügyi és politikai fundamentumokkal rendelkezik. Továbbá a középtávú fundamentumok (például az urbanizáció, az iparosítás, az egy főre jutó jövedelem emelkedése, a középosztály felemelkedése, és annak a lehetősége, hogy a strukturális reformokat követően egy gyorsabb növekedés indulhasson el) a legtöbb feltörekvő gazdaságnál erősek maradtak. Egyszóval nem lenne fair, ha az összes feltörekvő gazdaságot egy kalap alá vennénk.
roubiniA rövid távú politikai kompromisszumok, amelyek számos feltörekvő országot jellemeznek, azonban továbbra is megmaradnak. Emellett a külső kockázatok és a belső makrogazdasági és strukturális sérülékenység is beárnyékolja a rövid távú kilátásokat. A következő egy-két évben így egy hektikus időszak vár a feltörekvő gazdaságokra, amíg a stabilabb és piacorientáltabb kormányzatok hozzá nem kezdenek a megfelelő szakpolitikai döntések alkalmazásához.
Copyright: Project Syndicate, 2014.
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.