A gyógyszerek ára 3,3 százalékkal csökkent tavaly, 2013-ban egy doboz orvosságot átlagosan kevesebb, mint kétezer forintért meg lehetett vásárolni. Mindezek ellenére a gyógyszerkiadások mind nagyobb hányadát, tavaly már több mint 48 százalékát kellett saját zsebből finanszírozniuk a betegeknek.
A két mondat közötti ellentmondás csupán látszólagos, egy fontos adat ugyanis hiányzik a teljes képhez: ez pedig a társadalombiztosítási támogatás mértéke. Ez az az összeg, amely napjainkra a gyógyszer áránál sokkal inkább meghatározza, mennyit fizet a beteg a patikában. Mégis, ez az az információ, amelyet a kormány a leginkább szeret elhallgatni, ha a gyógyszerekről van szó.
A kommunikáció természetesen alaposan átgondolt. Mert mennyivel jobban hangzik, hogy a kormány határozott fellépésének köszönhetően ismét tucatnyi profitéhes gyógyszercég volt kénytelen csökkenteni az árakat, mint hogy a kormány évek óta egyre kevesebbet hajlandó áldozni a gyógyszerek támogatására. (Ez utóbbit ráadásul úgy, hogy a 2013-as 296 milliárdos szubvenció majdnem egyötödét, 58,7 milliárdot – igaz, ezt sem jószántukból, de szintén – a gyógyszercégek adták össze.) Pedig az előbbit gyakorlatilag kioltja az utóbbi: hiába adják olcsóbban termékeiket a gyógyszergyártók, ha a támogatások visszafogása miatt a betegeknek végül még mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, ha meg akarják azokat vásárolni.
A gyógyulásnak persze ára van, konkrét és átvitt értelemben is. Ennek az ellenkezőjét állítani, akár csak féligazságok formájában is, több mint botorság, a választópolgárok tudatos gyengeelméjűnek nézése. Hosszabb távon pedig egészen bizonyosan visszafelé elsülő fegyver is.
Fizetni tehát mindenképpen kell. Csak nagyon nem mindegy, hogy mekkora hányadát kell a befizetett járulék mellett még saját zsebből állniuk a betegeknek a patikákban a recept kiváltásakor, vagy a kórházban hálapénzként ebben a továbbra is ingyenesnek hirdetett magyar egészségügyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.