– A Metro jó ideje a HoReCa (hotel-restaurant-catering) szektor, a vendéglátó vállalkozások kiszolgálója. Így a 2014-es jubileumi év egyik nagy eseménye lehetett a napokban a SIRHA Budapest szakkiállítás.
– Valóban, hiszen a SIRHA Európa legrangosabb, az iparág egészét megmozgató gasztronómiai kiállítása, ami most először Magyarországra is eljutott. Miután árbevételünkben a vendéglátás részesedése egyre nagyobb, a Metro természetesen kiemelt szakmai partnere és mintegy 800 négyzetméteres standjával legnagyobb kiállítója volt az eseménynek. A kiállítás részeként rendezték meg ugyanis a világ talán legnagyobb presztízsű szakácsversenye, a Bocused’Or magyarországi döntőjét.
– Az ország melyik területén látják leginkább a vendéglátós forgalom erősödését?
– Budapesten érezhető leginkább a fejlődés ahol a turizmus és az üzleti élet révén amúgy is erős a HoReCa-piac. A keleti régióban nagyon nehéz pusztán a vendéglátásra alapozni az üzletet, ott még mindig csökken a szegmens vásárlása. Az ország többi részén azonban tapasztalunk némi növekedést. Vásárlásaik kosárértéke nem is növekedett az elmúlt évekbe, viszont a HoReCa szektorban komoly növekedést tapasztalunk.
– A cég árbevétele évről évre jelentősen csökken és a tavaly, amikor az üzleti év végét szeptemberre helyezték át, kilenc hónap alatt nagyobb volt a veszteség, mint a teljes 2012-es évben.
– A kereskedelmi szektor többi szereplőjéhez hasonlóan a mi forgalmunk is csökkent az elmúlt években. Ma a legfontosabb vevőkörünk, a HoReCa, vagyis a vendéglátó vállalkozások és a független kiskereskedők. Húsz éve mi voltunk szinte az egyetlen választás, azóta azonban megjelentek a versenytársak is, amelyek a mi szempontunkból a nagykereskedők és nem a hipermarketek. Emellett a hazai kiskereskedelem is jelentősen átalakult és fejlődött. A változásokra az egyik legsikeresebb válaszunk az egy éve kialakított dinamikus árképzésünk. A vásárlóink által legtöbbet vásárolt termékeink (No1. termékcsalád) árát egy független piackutató cég kéthetente ellenőrzi, és ezeket folyamatosan igyekszünk a versenytársaink árai alatt tartani.
– Új arculat, új trendek?
– Az új arculat szintén szoros kapcsolatban áll az említett, a forgalom emelkedését célzó lépéseinkkel. A változás egyik elindítója Olaf Koch, a teljes Metro Csoport vezérigazgatója volt, aki egy éve átvette anyacégünk, a Metro Cash & Carry vezetését is, azzal a céllal, hogy a növekedés irányába vezesse a 28 országban működő vállalatot. Ez üzleti modellváltással a nemzetközi terjeszkedés valamint a stratégia átgondolásával járt együtt. A Metro tehát egy márka-újrapozícionálási folyamat közepén van. Magyarországon most indul ez a folyamat a You & Metro név alatt. Azt tapasztaltuk, hogy a Metro márkáról kialakult kép az, hogy nagyon profi, minőségi termékeket értékesítő, de távolságtartóan kommunikáló „kék doboz”. A vásárlóink nem feltétlenül érezték azt a fajta személyes kötődést a Metro márka iránt, ami nélkül nehéz ma versenyben lenni, és amire, amint több országban készített mélyinterjú sorozataink és kutatásaink rámutattak, az ár és a minőség mellett egyre inkább igényt tartanak.
– A magyar leányvállalat azonban korábban is igyekezett alkalmazkodni a piaci környezethez.
– A 13 áruházat úgy helyzetük el annak idején, hogy optimálisan lefedje az országot. Emellett néhány évvel ezelőtt elindítottuk – ami újdonság a cash & carry üzleti modellben – a kiszállítási szolgáltatásunkat is. A szolgáltatás nagyon népszerű, évről évre 20-30 százalékkal növekszik azok száma, akik igénybe veszik.
– A teljes forgalom hányad részét teszi ki a kiszállítás?
– Ma már körülbelül 10 százalékát. Nem célunk, hogy a teljes forgalmat idetereljük, hiszen a több mint 30 ezer termékből álló teljes választékunkat, újdonságainkat és akcióinkat csupán az áruházakban tudjuk teljes körűen bemutatni.
– Hogyan állnak a kassza átállással?
– Az online kassza átállás nálunk nem okozott problémát, mivel mi számlát adunk, nem nyugtát. A Metro ilyen értelemben megfelel a törvényi előírásoknak.
– Az AEE egységet sikerült elhelyezni az összes pénztárgépben?
– A folyamat teljesen lezárult így megfelelünk a törvényi előírásoknak. Ugyanakkor a kiskereskedő partnereinknél látjuk, hogy nem a kassza-átállás nem úgy halad, ahogy tervezték, illetve ez a kiadás komoly teher számukra. És sokan panaszkodnak, hogy megnehezíti számukra a szokásos bevásárlást, hiszen a kassza árát abból a pénzből fedezik, amiből vásárolni szoktak. A független kiskereskedők forgótőkéje ugyanis meglehetősen kicsi, ezért sokan az egyik napi forgalomból vásárolnak nálunk másnap.
– A kínálat hányad részét szerzik be a METSPA beszerzési társaságon keresztül?
– Pontos számokkal nem szolgálhatok, csupán nagyságrendi mennyiséggel.
– Nagyságrend is elég. Felét? Háromnegyedét?
– A kínálatunk kisebbik részét. A többit a saját beszerzőink szerzik be idehaza, vagy a nemzetközi hálózatunk segítségével. Fontos itt elmondani, hogy a Metro Cach&Carry a legnagyobb nagykereskedelmi hálózat a világon és ezt a vásárló erő koncentrációt a nemzetközi beszerzések során elért kondíciók is tükrözik.
– Hogyan indult a folyó üzleti év, amiből eltelt már öt hónap?
– Az első néhány hónap számai azt mutatják, hogy pozitív pályán vagyunk, és úgy látom, hogy sikerül a korábbi értékesítés-csökkenést megállítani. Jó néhány olyan eszközt találtunk, amivel stabilizálhatjuk a helyzetünket az idei évben.
– Milyen eszközökről beszélünk? Beszerzési módszer? Értékesítési, marketing módszer?
– Ez mind kell a sikeres üzlethez. A beszerzési kollegáink természetesen igyekeznek a legjobb forrásokat megtalálni, hogy áraink maximálisan versenyképesek legyenek a piacon. Kiemelném még az áruházainkban a direkt ügyfélkezelést, ami megkülönbözteti a Metro-t minden más piaci szereplőtől. Meg vagyok győződve arról, hogy a fenntartható fejlődésünk kulcsa, hogy a kollegáink magukénak érezzék partnereink üzleti sikerét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.